آنچه در این مقاله میخوانیم... |
---|
مقدمه |
مقدمه:
مدل شایستگی مدیرراه که با هدف توسعهی شایستگیهای رهبری و مدیریت آن را طراحی کردم، دارای 3 بخش اصلی و مجموعهای از شایستگیها است. در این مقاله شایستگی فروتنی (Humility) از گروه شایستگیهای ارزش محور را به شما معرفی میکنم. همچنین 10 توصیهی کاربردی برای شما نوشتم، تا با کمک آنها سطح این شایستگی را در خودتان توسعه دهید.
با توجه به اینکه هدف من از نوشتن این مقاله، آشنایی سریع شما با شایستگی فروتنی است، بنابراین از توضیحات طولانی پرهیز نمودم. در آیندهی نزدیک میتوانید با مقالاتی که در زمینهی این شایستگی منتشر خواهد شد، با جزئیات بیشتر آن آشنا شوید.
ضمناً این شایستگی میتواند از زیر بخشهای شایستگی ارتباطات مشارکتی نیز قرار گیرد. اما با توجه به اهمیت آن، به عنوان یک شایستگی مجزا آن را آوردم. چرا که فروتنی نقش کلیدی در ایجاد اعتماد دارد. و عملکرد مؤثر بسیاری از (شاید اکثر) شایستگیهای دیگر را تقویت میکند. فراموش نکنید که شناخت خود و نقاط قوت و ضعف، تنها در صورتی میتواند واقعاً اتفاق بیفتد که فروتن باشید.
تعریف شایستگی فروتنی
شایستگیهای رهبری و مدیریت مجموعهای از دانش، مهارتها و نگرشهای ضروری مدیران، برای اداره یک شغل مدیریتی یا مدیریت سازمان و همچنین نفوذ بر کارکنان است.
در این بین شایستگی فروتنی که یکی از شایستگیهای ارزشمحور است، عبارت است از داشتن نگرش و رفتار متواضعانه، فروتنانه و محترمانه نسبت به دیگران، شناخت و تأیید محدودیتهای خود و آمادگی برای پذیرش بازخورد و یادگیری.
افراد دارای شاخصهای مثبت و منفی در شایستگی فروتنی
برای توسعهی شایستگی فروتنی در خودتان ابتدا لازم است با ویژگیهای فردی که دارای سطح خوبی از این شایستگی است و فردی که سطح خوبی در این شایستگی ندارد، آشنا شوید. به همین دلیل در جدول زیر شما را با این ویژگیهای مثبت و منفی آشنا میکنم.
جدول شاخصهای مثبت و منفی شایستگی فروتنی |
---|
شاخصهای مثبت: فردی که دارای این شایستگی است ....
|
شاخصهای منفی: فردی که این شایستگی را ندارد ....
|
10 توصیهی کاربردی برای توسعهی شایستگی فروتنی
1- برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود وقت بگذارید و در مورد زمینههایی که نیاز به بهبود دارید با خود صادق باشید. این خودآگاهی برای توسعه فروتنی به عنوان یک رهبر بسیار مهم است.
2- فعالانه از اعضای تیم، همسالان و مافوق خود بازخورد بخواهید تا درک بهتری از تأثیر اعمال و تصمیمات خود بر دیگران داشته باشید. پذیرای انتقاد سازنده باشید و از آن به عنوان فرصتی برای رشد استفاده کنید.
3- به جای اینکه سعی کنید اشتباهات خود را پنهان، یا دیگران را سرزنش کنید، از اشتباهات خود استقبال کنید. اعتراف به اشتباهاتتان آسیبپذیری را نشان میدهد و محیطی را ایجاد میکند که در آن دیگران با اعتراف به اشتباهات خود و ریسک کردن، احساس راحتی کنند.
4- فرصتهایی برای کار تیمی ایجاد و اطمینان حاصل کنید که صدای همه در فرآیندهای تصمیمگیری شنیده میشود و مورد احترام قرار میگیرد.
5- گهگاه داستانهایی درباره شکستها یا چالشهای خود به اشتراک بگذارید، به دیگران اجازه دهید جنبه انسانی شما را ببینند و به آنها انگیزه دهید که همین کار را انجام دهند. این به ایجاد اعتماد و تشویق ارتباطات باز کمک میکند.
6- از رشد حرفهای اعضای تیم خود حمایت کنید و فرصتهایی را برای آنها فراهم کنید تا مهارتهای جدید را توسعه دهند و مسئولیتهای جدید را بر عهده بگیرند. مدافع آنها باشید و آنها را به سمت اهداف شغلی خود راهنمایی کنید.
7- صرف نظر از موقعیت سازمانی یا سطح اقتدار افراد، با همه با مهربانی، وقار و احترام رفتار کنید. از نشان دادن عقده برتری اجتناب کنید و فعالانه به افکار و نظرات هر فرد گوش فرا دهید.
8- محیطی را ایجاد کنید که در آن افراد احساس راحتی کنند که با سؤالات، نگرانیها یا ایدههای خود به شما نزدیک شوند. یک خط مشی درهای باز را ایجاد کنید و برای اعضای تیم خود همیشه در دسترس باشید.
9- به طور منظم اعمال، تصمیمات و تعاملات خود را با دیگران ارزیابی کنید. در نظر بگیرید که چگونه رفتار شما ممکن است بر دیگران تأثیر بگذارد. و چگونه میتوانید به عنوان یک رهبر فروتن به طور مداوم پیشرفت کنید.
10- ذهنیت رشد را در خود تقویت کنید و دائماً به دنبال فرصتهایی برای گسترش دانش و مهارتهای خود باشید. از طریق کتابها، کارگاهها، سمینارها یا برقراری ارتباط با دیگران در زمینه خود، در یادگیری مستمر شرکت کنید.
جمعبندی:
در این مقاله شما با شایستگی فروتنی آشنا شدید. همچنین متوجه شدید فردی که سطح خوبی در این شایستگی دارد و برعکس، چه ویژگیهایی دارد. حال با 10 توصیهی کاربردی که برایتان ذکر کردم میتوانید سطح خود را در این شایستگی توسعه دهید. پس از همین امروز شروع کنید.
مجتبی رفیعی سیاوشکلائی
منبع: www.betterup.com