مقدمه:
شما هم مثل هر مدیری در طول مدت مدیریتتان با تغییراتی در سازمان مواجه میشوید و باید بتوانید به شکلی تیمتان را هدایت کنید که به خوبی از وضعیت فعلی به وضعیت جدید بروید. در واقع باید مدیریت تغییرات را به عهده بگیرید. اما داشتن ابزار مناسب برای این کار ضروری است و مدل ADKAR، یکی از این ابزارها است. مدلی که توسط شرکت Microsoft هم استفاده شده و تمرکزش بر یک موضوع مهم است: “کاهش مقاومت در برابر تغییر”.
تعریف مدل ADKAR
مدل ADKAR یکی از پرطرفدارترین مدلها برای مدیریت تغییر است که تغییرات فردی و سازمانی را هدایت میکند. این مدل مبتنی بر این واقعیت مهم است که تغییر سازمانی تنها زمانی اتفاق می افتد که افراد تغییر کنند.
ADKAR مخفف پنج کلمه ست:
- آگاهی از نیاز به تغییر (Awareness)
- تمایل به تغییر (Ability)
- کسب دانش لازم برای تغییر (Knowledge)
- توانایی انجام تغییرات (Ability)
- و تقویت(Reinforcement)
مفهوم مدل ADKAR این است که شما مدیران باید مطمئن شوید در هر پروژه تغییر، این 5 مرحله به ترتیب در مورد هر فردی که به نوعی در فرآیند تغییر باید کاری انجام دهد و مسئولیتی دارد انجام میشود.
تا اینجا به مقدمهای از مدل اشاره کردیم اگر مایلید به صورت اصولی با این مدل آشنا شوید و نحوه استفاده از ابزارهای آن را به صورت عملیاتی یاد بگیرید پس این ویدئو آموزشی را از دست ندهید.
مجتبی رفیعی سیاوشکلائی
