مقدمه:

مدل شایستگی مدیرراه که با هدف توسعه‌ی شایستگی‌های رهبری و مدیریت آن را طراحی کردم، دارای 3 بخش اصلی و مجموعه‌ای از شایستگی‌ها است. در این مقاله شایستگی همدلی (empathy) از گروه شایستگی‌های ارزش محور را به شما معرفی می‌کنم. همچنین 11 توصیه‌ی کاربردی برای شما نوشتم، تا با کمک آن‌ها سطح این شایستگی را در خودتان توسعه دهید.

با توجه به این­که هدف من از نوشتن این مقاله، آشنایی سریع شما با شایستگی همدلی است، بنابراین از توضیحات طولانی پرهیز نمودم. در آینده‌ی نزدیک می‌توانید با مقالاتی که در زمینه‌ی این شایستگی منتشر خواهد شد، با جزئیات بیشتر آن آشنا شوید.

ضمناً این شایستگی می­‌تواند از زیر بخش‌های شایستگی ارتباطات مشارکتی نیز قرار گیرد. اما با توجه به اهمیت آن، به عنوان یک شایستگی مجزا آن را آوردم.  چرا که توانایی نشان دادن همدلی باعث ایجاد اعتماد در تیم شما می شود. اعتماد یک رابطه قدرتمند و صادقانه با همکاران شما ایجاد می‌کند. به نوبه خود، این کار همکاری و بهره‌وری را افزایش می‌دهد، اما مهمتر از همه، تیم شما مطمئن می‌شود که به احساسات آن‌ها توجه می‌شود.

تعریف شایستگی همدلی

شایستگی‌های رهبری و مدیریت مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های ضروری مدیران، برای اداره یک شغل مدیریتی یا مدیریت سازمان و همچنین نفوذ بر کارکنان است.

در این بین شایستگی همدلی که یکی از شایستگی‌های ارزش‌­محور است، عبارت است از توانایی درک احساسات، افکار و تجربیات کارکنان یا اعضای تیم، خود را به جای دیگران گذاشتن و موضوعات را از منظر آن‌ها دیدن.

افراد دارای شاخص‌های مثبت و منفی در شایستگی همدلی

برای توسعه‌ی شایستگی همدلی در خودتان ابتدا لازم است با ویژگی‌های فردی که دارای سطح خوبی از این شایستگی است و فردی که سطح خوبی در این شایستگی ندارد، آشنا شوید. به همین دلیل در جدول زیر شما را با این ویژگی‌های مثبت و منفی آشنا می‌کنم.

جدول شاخص‌های مثبت و منفی شایستگی همدلی

شاخص‌­های مثبت: فردی که دارای این شایستگی است ....

  • می‌تواند جای شخص دیگری بایستد و موقعیتی را از منظر او بررسی کند، حتی اگر با او موافق نباشد.
  • فعالانه به دنبال این است که نیازها و احساسات دیگران را درک کند.
  • به طور فعال به دیگران گوش می‌دهد و به افکار، احساسات و نگرانی‌های آن‌ها توجه می‌کند.
  • فضای امنی را برای افراد فراهم می‌کند تا بدون قضاوت شدن بتوانند خود را ابراز کنند.
  • با ایجاد یک محیط فراگیر و منسجم، همکاری و کار گروهی را تقویت می‌کند.
  • در ایجاد روابط قوی، حل تعارضات و ترویج حس تعلق در تیم مهارت دارد.
  • تشخیص می‌دهد که هر فردی منحصر به فرد است و ممکن است به سبک‌های مختلف حمایت و راهنمایی نیاز داشته باشد. او می‌تواند سبک رهبری خود را برای برآوردن نیازهای اعضای تیم خود تنظیم کند.

شاخص‌های منفی: فردی که این شایستگی را ندارد ....

  • نسبت به تجربیات یا چالش‌هایی که اعضای تیم خود با آن مواجه هستند، بی‌تفاوت است.
  • نسبت به احساسات اعضای تیم خود (به ویژه در سختی­‌ها و شرایط پر استرس)، بی تفاوت است یا توان درک را ندارد.
  • بدون در نظر گرفتن تأثیر بالقوه تصمیم، بر رفاه یا روحیه­‌ی تیم خود، تصمیم‌گیری می­‌کند.
  • در تعارضات، توانایی درک دیدگاه‌های مختلف یا یافتن راه‌حل‌های سودمند دوجانبه را ندارد.
  • در گوش دادن فعالانه و جذب آنچه دیگران به اشتراک می‌گذارند ناتوان است.

11 توصیه‌ی کاربردی برای توسعه‌ی شایستگی همدلی

1- گوش دادن واقعی به دیگران را بدون وقفه تمرین کنید و به آن‌ها اجازه دهید افکار و احساسات خود را به طور کامل بیان کنند.

2- به طور مرتب از تیم خود بازخورد سازنده بخواهید تا تجربیات و درک آنها از سبک رهبری خود را درک کنید.

3- محیطی باز و امن ایجاد کنید که در آن افراد احساس راحتی کنند تا نگرانی‌ها و ایده‌های خود را با شما در میان بگذارند.

4- زمانی را به تفکر در مورد اعمال، تصمیمات و تأثیر آن‌ها بر دیگران اختصاص دهید و نقاط کور احتمالی را کشف کنید.

5- در فعالیت‌هایی مانند ایفای نقش یا تمرین‌های همدلی شرکت کنید تا توانایی خود را برای درک و ارتباط با دیگران بهبود بخشید.

6- توانایی حفظ آرامش و صبور بودن را در موقعیت‌های دشوار در خود پرورش دهید تا به افراد اجازه دهید که خود را به طور کامل ابراز کنند.

7- هنگام تعامل با دیگران، هرگونه تعصب یا قضاوت شخصی را به حالت تعلیق درآورید، و بر درک دیدگاه‌های آن‌ها بدون پیش داوری تمرکز کنید.

8- سپاسگزاری واقعی را نشان دهید و از تلاش‌ها و مشارکت‌های اعضای تیم خود قدردانی کنید و یک محیط کاری مثبت و همدلانه را ایجاد کنید.

9- برای تنظیم سبک رهبری خود براساس نیازها و ترجیحات فردی، با در نظر گرفتن راه‌های مختلف برای حمایت و ایجاد انگیزه در تیم خود، آماده باشید.

10- مهارت‌هایی را در مدیریت تعارضات و یافتن راه‌حل‌هایی که نیازها و نگرانی‌های همه طرف‌های درگیر را در نظر می‌گیرد، توسعه دهید.

11- برای یادگیری در مورد زندگی شخصی، علایق و آرزوهای اعضای تیم خود وقت بگذارید و ارتباطات و درک قوی‌تری ایجاد کنید.

جمع‌بندی:

در این مقاله شما با شایستگی همدلی آشنا شدید. همچنین متوجه شدید فردی که سطح خوبی در این شایستگی دارد و برعکس، چه ویژگی‌هایی دارد. حال با 11 توصیه‌ی کاربردی که برایتان ذکر کردم می‌توانید سطح خود را در این شایستگی توسعه دهید. پس از همین امروز شروع کنید.

مجتبی رفیعی سیاوشکلائی

منبع: liquidlearning.com

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

  • شایستگی ارتباطات مشارکتی و 18 راهکار ارتقاء آن
  • دانلود رایگان: "کارت رهبری" و "21 نکته مدیریتی" (فرصتی برای خودارزیابی و توسعه مدیران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *