آنچه در این مقاله میخوانیم... |
---|
مقدمه |
مقدمه:
مدل شایستگی مدیرراه که با هدف توسعهی شایستگیهای رهبری و مدیریت آن را طراحی کردم، دارای 3 بخش اصلی و مجموعهای از شایستگیها است. در این مقاله شایستگی احترام به تنوع (Respect for diversity) از گروه شایستگیهای ارزش محور را به شما معرفی میکنم. همچنین 12 توصیهی کاربردی و خلاقانه برای شما نوشتم، تا با کمک آنها سطح این شایستگی را در خودتان توسعه دهید.
هدف من از نوشتن این مقاله آشنایی سریع شما با شایستگی احترام به تنوع است. بنابراین از توضیحات طولانی پرهیز نمودم. در آیندهی نزدیک میتوانید با مقالاتی که در زمینهی این شایستگی منتشر خواهد شد، با جزئیات بیشتر آن آشنا شوید.
تعریف شایستگی احترام به تنوع
شایستگیهای رهبری و مدیریت مجموعهای از دانش، مهارتها و نگرشهای ضروری مدیران، برای اداره یک شغل مدیریتی یا مدیریت سازمان و همچنین نفوذ بر کارکنان است.
در این بین شایستگی احترام به تنوع که یکی از شایستگیهای ارزش محور است، به توانایی کار موثر، محترمانه و فراگیر با افرادِ با پیشینهها، فرهنگها و دیدگاه های مختلف اشاره دارد.
افراد دارای شاخصهای مثبت و منفی در شایستگی احترام به تنوع
برای توسعهی شایستگی احترام به تنوع در خودتان ابتدا لازم است با ویژگیهای فردی که دارای سطح خوبی از این شایستگی است و فردی که سطح خوبی در این شایستگی ندارد، آشنا شوید. به همین دلیل در جدول زیر شما را با این ویژگیهای مثبت و منفی آشنا میکنم.
جدول شاخصهای مثبت و منفی شایستگی احترام به تنوع |
---|
شاخصهای مثبت: فردی که دارای این شایستگی است ....
|
شاخصهای منفی: فردی که این شایستگی را ندارد ....
|
12 توصیهی کاربردی برای توسعهی شایستگی احترام به تنوع

1- شرکت در رویدادهای فرهنگی محلی راهی عالی برای گسترش درک شما از فرهنگها و دیدگاههای مختلف است.
2- علاقه خود به فرهنگهای دیگر و ارزشهای آنها را از طریق کتابها، مجلات، فیلمها و مستندهای تلویزیونی افزایش دهید. علاوهبر این، سعی کنید در جشنوارههای فیلم یا رویدادهایی که توسط فرهنگهای دیگر برای بزرگداشت روزهای خاصی برگزار میشود، شرکت کنید.
3- در کلاسهای آشپزی (به ویژه آشپزی غذاهای محلی) شرکت کنید. این کار یک راه عالی و خلاقانه برای به دست آوردن بینش در مورد زندگی روزمره مردم از جمله آداب و رسوم است.
4- سعی کنید هنگام برخورد با همکاران، تفاوتهای فرهنگی در هنجارهای اجتماعی و تجاری را بیابید تا به شما کمک کند، یاد بگیرید چگونه رفتار خود را اصلاح کنید. این کار را میتوان به روشهای مختلفی انجام داد، بهعنوان مثال، همکارتان را برای قهوه بیرون ببرید و در مورد اختلافات فرهنگی با آنها بحث کنید، کتاب بخوانید، در اینترنت برای یافتن وبسایتهای مناسب جستجو کنید و…
5- اگر درگیری ایجاد شد، سعی کنید قبل از دفاع از موضع خود، موضوع را از دیدگاه طرف مقابل ببینید. مطمئن شوید که به تعارض بهعنوان تضاد ایدهها یا رویکردها نگاه میکنید، نه تضاد افراد و تمام تلاش خود را برای بیطرف ماندن به کار میگیرید.
6- هنگام ارائه به مخاطبان با پیشینههای متفاوت، توجه ویژهای به توضیح موضوعات به سادهترین شکل ممکن داشته باشید و از اصطلاحات و کلمات پیچیده استفاده نکنید. هنگام صحبت کردن، مرتباً بررسی کنید که افراد متوجه صحبت شما شده باشند.
7- به گسترش دایره اجتماعی خود در سازمان فکر کنید. شما میتوانید آگاهی اجتماعی خود را با گوش دادن به صحبتهای افراد در مورد فرهنگ خود، با خواندن زندگی نامهها، و با گوش دادن به افرادی که در رادیو و تلویزیون در مورد تجربیات و زندگی خود صحبت میکنند، گسترش دهید.
8- سعی کنید با تهیه فهرستی از رفتارهایی که تحمل آنها برایتان دشوار است، آگاهی خود را افزایش دهید. هنگام برخورد با افرادی که این رفتارها را به تصویر میکشند، سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید و آنها را در گفتگو شرکت دهید تا بهتر بشناسید.
9- از افراد فرهنگهای دیگر در مورد اینکه آنها شما و فرهنگ شما را چگونه میبینند، بازخورد بگیرید. سعی کنید خود را جای آنها بگذارید. سپس در مورد اینکه فرهنگ آنها را چگونه میبینید صحبت کنید.
10- تمرین کنید که نه تنها نسبت به آنچه افراد میگویند، بلکه نسبت به نحوه بیان آنها حساس باشید و سعی کنید تا به این درک برسید، پیام واقعی آنها در تلاش برای برقراری ارتباط چیست. برای سرنخهایی که به شما کمک میکند، به چشمهای افراد، عضلات صورت، وضعیت بدن، حرکات و ژستهای آنها نگاه کنید. متأسفانه فرهنگ لغت مطمئنی برای ترجمهی رفتارهای غیرکلامی به معانی وجود ندارد، اما این رفتارها میتوانند سرنخهای بیشتری از آنچه در درون گوینده میگذرد، ارائه دهند. این به نوبه خود میتواند هنگام تلاش برای ایجاد انگیزه و توسعهی کارکنان مفید باشد.
11- به دنبال بازخورد از همکاران خود در خصوص مواردی باشید که بدون در نظر گرفتن احساسات دیگران واکنش نشان دادید. سعی کنید مشخص کنید که چه چیزی باعث این واکنش شما شده است و سعی کنید در آینده بیشتر از آن آگاه شوید.
12- در واحد کاری خود، به این فکر کنید که چقدر به افرادی که با آنها کار میکنید، گوش میدهید و درکشان میکنید. چگونه نگرانی و علاقه خود را نشان میدهید و در هنگام بروز تعارض چه واکنشی دارید؟ به این فکر کنید، چه حوزههایی را میتوانید توسعه و تغییر دهید.
جمعبندی
در این مقاله شما با شایستگی احترام به تنوع آشنا شدید. همچنین متوجه شدید افرادی که سطح خوبی در این شایستگی دارند و برعکس، چه ویژگیهایی دارند. حال با 12 توصیهی کاربردی که برایتان ذکر کردم میتوانید سطح خود را در این شایستگی توسعه دهید. پس از همین امروز شروع کنید.
مجتبی رفیعی سیاوشکلائی