مقدمه:
مجله معروف Forbes این مقاله رو از خانم Carrie Skowronski که بنیانگذار و مدیر عامل Leadology، مربی ارتقاء شایستگیهای رهبری و از اعضای شورای Forbes هست منتشر کرده که من ترجمش رو براتون آماده کردم. خانم اسکورونسکی در مقدمه مقالش اینطور میگه:
“با توجه به اینکه محیط کسب و کار مدام در حال تغییره، خیلی از مدیرا هستن که به دنبال به روز کردن مهارتهای رهبریشونن. به همین خاطر، من پنج موضوع مهم که هر مدیر برای رشد کردن و تبدیل شدن به مدیر مدرن، باید در محیط کار مدرنِ امروزی اجرا کنه رو شناسایی کردم”.
البته ایشون به این نکته مهم اشاره میکنه که از گذشته تا الان، رهبران به زمان، فضا و منابع نیاز دارن تا بتونن مهارتهای جدید رو تمرین کنند و یاد بگیرن. پس این 5 شیوه رو بخونید، تمرین کنید و یاد بگیرید:
1- گفت و شنود مکرر و مداوم با اعضای تیمتون
وقتی صحبت از توانایی یه مدیر برای برقراری ارتباط با اعضای تیمش میشه، “ثبات” یه اصل کلیدیه. اما خبر خوب اینه که شما فقط با صرف حدود 15 دقیقه در هفته برای گفتگو با هر کدوم از اعضای تیمتون و شنیدن انتظارت، بازخوردها و بقیه نظرات اونا میتونید بفهمید چه موانعی سر راهشون برای ارائه بهترین عملکردشون وجود داره. این موضوع خیلی بهتون کمک میکنه تا تلاش کنید اون موانع رو بردارید.
نکته جالب اینه که ادامه ملاقاتهای هفتگی شما با تک تک اعضای تیمتون و گفت و شنود با اونا، به خودیِ خود باعث میشه اونا احساس مالکیت بیشتری روی کارشون داشته باشن و در نتیجه، مسئولیتپذیری و تعهد اونها افزایش پیدا میکنه و یه اتفاق خوب برای شما (به عنوان یه مدیر) میافته:
وقتتون رو صرف کارهای جزئی نمیکنید و به موضوعات کلانتر و اساسیتر میپردازید.
ضمناً با گذشت زمان، این مکالمهها باعث همکاری بهتر بین اعضای تیمتون و عملکرد بالاتر میشن. چون
شما با همین مکالمههای کوتاه، بذر ارتباط و اعتماد بیشتر رو توی تیمتون میکارید.
2- سرمایهگذاری روی توسعه شخصی خودتون
ما اغلب اوقات جملهای شبیه این رو میشنویم : “مدیرا توی تقویمشون یه عالمه کار واسه انجام دارن، غرق توی کارهان و اصلا زمان واسه توسعه مهارتهای رهبری ندارن”. اما حقیقت اینه که احساس غرق شدگی توی کار، بهترین نشونه برای شماست که بدونید باید روی توسعه خودتون کار کنید. البته که برای همه مدیرا زمانهای اوج کار (پیک) وجود داره، اما این موضوع فقط به معنی اهمیت دادن به اولویت بندیه و نه حذف برنامههای توسعه شخصی. شما باید قبل از رسیدن به زمان پیک، روی توسعه خودتون تمرکز بیشتری کنید و توی زمان پیک، بیشتر به کار برسید.
ضمناً چیزی که در مورد روشهای توسعه رهبری خیلی هیجان انگیزه اینه که میتونید از هر روشی استفاده کنید. از خوندن یه کتاب گرفته تا ثبت نام توی یه دوره آموزشی یا جلسات مربیگری. فقط باید اون چیزی که یاد میگیرید رو تمرین کنید تا به مهارتتون تبدیل بشه.
3- اولویت دادن به کنجکاوی
برای رشد و انعطافپذیری خودتون در محل کار، حیاتیه که با مکالمهها، چالشها و فرصتها با “حس کنجکاوی” برخورد کنید. اما چطوری؟
در جلساتی که با فرد دیگهای میزارید (جلسات یک به یک)، پرسیدن سؤالای باز (سوالاتی که جوابشون بله یا خیر نباشه) یکی از بهترین گامها برای شروع این حس کنجکاویه. مثلاً دفعه بعد که کارمندتون مدام در مورد موانع صحبت کرد، دامنه سؤالات خودتون رو جوری گسترش بدید تا مجبورش کنید به راه حل فکر کنه نه فقط مانع (و مسأله).
فراموش نکنید که نشون دادن کنجکاوی از طریق پرسیدن سؤالات باز، پاسخهای جالبتر، معتبرتر و پربارتری رو براتون به همراه داره.
راستی وقتی میخوایید شروع به تمرین حس کنجکاوی کنید، غریزتون ممکنه سؤالاتی رو بپرسه که مبتنی بر یه سری فرضیات قبلی باشه، اما مهمه که ناامید نشید و بر غریضتون غلبه کنید تا بعد از مدتی اثراتش رو ببینید.
4- رهبری با همدلی
برنه براون، در کتاب پرفروش خودش، Atlas of the Heart، همدلی رو درک تجربه دیگران تعریف میکنه، حتی اگه با تجربه ما متفاوت باشه. (مدیرراه: همدلی، توانایی درک احساسات سایرین، دیدن چیزها از زاویه اونها و تصور خودتون در جای اونهاست. در مجموع همدلی یعنی خودتون رو جای دیگران قرار بدید).
مهمه بدونید که بین بعضی موضوعات مهم دیگه مثل اجتناب از قضاوت، تمرین همدلی ضروری تره. چون همدلی فضایی رو برای اعضای تیمتون ایجاد میکنه که بتونن تا زمانی که واقعاً به حمایت شما نیاز دارن به سراغتون بیان. در نتیجه، عملکردشون بهبود پیدا میکنه و احساس خوبی از کار کردن با شما خواهند داشت.
ضمناً وقتی با همدلی رهبری کنید، این روش برخورد رو به بقیه هم منتقل میکنید و در نتیجه باعث پرورش روابط خوب در محل کار میشید. پس همدلی این قدرت رو داره که روابط محل کار رو تقویت کنه.
5- مدل سازی استراحت
به طور کلی، افزایش مسئولیت یه مدیر ممکنه خیلیها رو به این باور برسونه که تواناییشون برای تعیین مرز مناسب بین کار و استراحت محدود میشه و دیگه نمیتونن یا نباید به استراحت فکر کنن. اما، استراحت برای حضور پر قدرت در محل کار ضروریه. حالا میخواد یه سفر برنامهریزی شده چند روزه باشه، یا یه روز مرخصی و در پارک قدم زدن یا حتی دقایقی در محل کار استراحت کردن.
اگه زمان مرخصی رو کاملاً آفلاین سپری کنید (یعنی بدون تماس تلفنی، چک ایمیل و…)، بهطور قابلتوجهی شاداب و آماده به کار برمیگردید. در واقع شما وقتی که به استراحت خودتون متعهد بشید، شانستون رو برای برگشتن به محل کار با احساس خودآگاهی و خلاقیت بیشتر، افزایش میدید.
مهمتر اینکه، وقتی برای “نیاز به استراحت” ارزش قائل میشید و اون رو به صورت عملی نشون میدید، الگویی رو برای خودمراقبتی و تعیین حد و مرز توی سازمان یا واحد خودتون ایجاد میکنید. این موضوع باعث ایجاد تعادل بهتر کار و زندگی برای اعضای تیمتون میشه و اونها رو قادر میکنه تا بهترین عملکردشون رو در ساعات کاری نشون بدن.
جمعبندی
با شرایط بازار در حال تغییر، مثل ظهور هوش مصنوعی (AI) و ادامه برنامههای کاری ترکیبی (دور کاری و حضوری) و افزایش کارکنانی از نسلهای مختلف در محل کار، آینده رهبری همش در مورد مهارتهای افراده و انسانی کردن محیط کار بیش از هر زمان دیگهای مهمه. کسب مهارتهایی که شما برای ایجاد ارتباطات معنادار با کارکنانتون بهش نیاز دارید، دیگه فقط یه امتیاز نیست، بلکه یه ابتکار استراتژیکه.
منبع: forbes.com