مقدمه:
اگر شما توی تیمتون کسی رو دارید که همیشه شکایت و آه و ناله میکند اما برای بهتر شدن چیزی که ازش شاکیه کاری انجام نمیدهد، یعنی شما مدیر کسی هستید که به اصطلاح “رفتار پیچیده” دارد. سوال مهم این است که با این کارکنان شاکی چجوری باید برخورد کنید؟
در ادامه چند راهحل وجود دارد که برای برخورد با این افراد بهتون پیشنهاد میدهم.
راهحلهای برخورد با کارکنان شاکی
فرض کنید یکی از این افراد پیش شما آمده و از این که پروژهاش بد پیش میرود، شاکی و ناراحته و به شما میگوید: هیچوقت هیچ کس توی سازمان کارش رو درست انجام نمیدهد. این چه وضعیه! توصیه میکنم در برخورد با این فرد سه تا روش زیر رو به کار بگیرید:
اول- به دقت به حرفهایش گوش کنید و به او بگویید که احساساتش رو میفهمید. مثلا” بگویید درک میکنم که ناراحتی، من هم اگر به جای تو بودم ناراحت میشدم.
دوم- واقعیت رو بدون معذرت خواهی کردن بهش بگویید. اصلاً واجبه این افراد واقعیت رو بشنوند، مثلا” بگویید تو هم در طولانی شدن پروژه نقش داشتی و دلیل این نظرتون رو هم بهش بگویید.
سوم- کمک کنید به فکر حل مشکل باشد. مثلا” بهش بگویید اکنون که چنین مشکلی پیش اومده به نظرت برای حل مشکل چه کاری باید انجام شود؟ و تو چه کاری باید انجام بدهی؟ این کار باعث میشود فرد به راهحل هم فکر کند، نه اینکه فقط شکایت کند.
راستی مراقب باشید که جلوی این افراد اصلا نباید آه و ناله و شکایت کنید.
مجتبی رفیعی سیاوشکلائی