مقدمه:

اگر چیزهایی مثل انجام کارهای شخصی در محل کار، دروغ گفتن و شوخی‌های آزاردهنده را در اعضای تیمتان می‌بینید، یعنی شما با چالش بزرگی به اسم افزایش رفتارهای غیراخلاقی روبرویید، که روی شهرت، آبرو و عملکرد تیم و سازمانتان اثرمنفی می‌گذارد. پس مهم است از خودتان بپرسید چه­ کارهایی باید انجام بدهم تا جلوی افزایش رفتارهای غیراخلاقی را بگیرم؟

راهکارهای مواجه شدن با رفتارهای غیراخلاقی

برای جلوگیری از رفتارهای غیراخلاقی به شما چند توصیه می‌کنم.

اول- کدهای اخلاقی سازمانتان را تعریف کنید؛ یعنی به صورت شفاف و واضح بگویید چه کارهایی اخلاقی هستند و چه کارهایی غیراخلاقی.

دوم- سیاست‌های تشویقی و تنبیهی را مشخص کنید. یعنی شفاف و واضح بگویید اگر کسی اخلاقی یا غیراخلاقی رفتار کند، چطوری باهاش رفتار می‌شود.

ضمناً به روش‌های مختلف و بارها و بارها باید کدهای اخلاقی و سیاست‌هایی که گفتم را آموزش بدهید و تکرار کنید، تا مطمئن شوید همه آن را فهمیدند.

سوم- خودتان باید الگوی کامل رعایت کدهای اخلاقی باشید. راستش اگر به من بگویند فقط یک توصیه بکنم، همین را فقط می‌گویم.

چهارم- مطمئن شوید اخلاقی عمل کردن در نمره‌ی ارزیابی عملکرد کارکنانتان تاثیر دارد. همه باید بدانند که نتایج کاری، در کنار رفتار اخلاقی برای شما ارزش دارد.

پنجم- شرایط و امکاناتی را فراهم کنید که کارکنان به راحتی بتوانند رفتارهای غیراخلاقی را گزارش کنند. مثلاً سیستم صدای کارکنان را راه اندازی کنید.

مجتبی رفیعی سیاوشکلائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *