اهمیت تحلیل و آسیب شناسی کسب و کار

در محیط پویا و رقابتی کسب و کار، سازمان‌ها برای رشد و بقا نیاز دارند که تا حد امکان درک کاملی از وضعیت کسب و کار خود داشته باشند. ضمن اینکه این اقدام، برای برنامه‌ریزی استراتژیک و تدوین استراتژی یک ضرورت غیرقابل مذاکره است! شما برای انجام این اقدام حیاتی، می‌توانید از ابزارها، مدل‌ها و استانداردهای مختلف مثل مدل‌های خودارزیابی

  • McKinsey 7s
  • CAF
  • EFQM 
  • ISO 9001 و …

استفاده کنید یا حتی می‌توانید سراغ استاندارد BA BOK یا استانداردهای مشابه هم بروید.

اما در شرایطی که تحلیل دقیق سازمان همزمان با سرعت عمل در تحلیل و تصمیم‌گیری، ضروری است شاید استفاده از این مدل‌ها  علی رغم خوب بودن، همیشه امکانپذیر نباشد یا همیشه کمک زیادی نکند. چون یا انجام آنها زمان بر و پر هزینه است یا این مدلها سوالات شفافی ارائه نمی‌دهند.

ما در مدیرراه چه کردیم؟ شما باید چه کنید؟

تحلیل کسب و کار برای تدوین استراتژی مناسب، دو بعد داخلی و خارجی دارد: تحلیل محیط داخل (نقاط قوت و ضعف) و تحلیل محیط بیرون (فرصت‌ها و تهدیدها)

برای تحلیل محیط خارجی نیز باید هم محیط بیرونی نزدیک (رقبا، مشتریان و…) و هم محیط بیرونی دور (شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… ) را در نظر گرفت. با توجه به اینکه برای تحلیل محیط بیرونی دور، مدل PESTEL با مملویی از سوالات خوب در فضای اینترنت و کتاب‌ها وجود دارد، ما از آن گذر کردیم و سراغ محیط داخلی و محیط خارجی نزدیک رفتیم. یعنی همان چیزی که در این مقاله به آن پرداختیم.

 ایده‌ای از کتاب مدیریت استراتژیک فرد دیوید گرفتیم و بَعد با بررسی منابع مختلف علمی و البته استفاده از تجربیات خودمان در زمینه مشاوره و اجرا، “چارچوب مدیرراه برای تحلیل و آسیب شناسی کسب و کارها” را را تهیه کردیم و لیست جامعی از سوالات را در هر 9 بعد برای شما آماده کردیم.

چارچوب تحلیل و آسیب شناسی کسب و کار مدیرراه

و حالا نوبت شماست که با دانلود این لیست جامع و شاید کم نظیر و پاسخ به تک تک سوالات، با شناخت جامع نسبت به کسب و کار و محیط نزدیک، به سراغ تحلیل محیط بیرونی دور (با کمک PESTEL) و بعد هم تدوین استراتژی های خود برای برنده شدن در فضای رقابتی امروز بروید.

چک لیست تحلیل و آسیب شناسی کسب و کار

(Required)
نوع فعالیت(Required)
Management-consulting

اگر برای تشخیص عارضه‌ها و تغییرات ضروری سازمانتون و تدوین نقشه راه تحول کسب و کارتون نیاز به همراهی ما دارید، از خدمات پروژه‌ای مدیرراه استفاده کنید.
کلیک کنید

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

  • MCF مدل توسعه‌ی شایستگی مدیرراه (MCF)
  • تحول کسب و کار با این 7 گام، جزء کسب و کارهایی نباشید که در تحول شکست می‌خورند.
  • دانلود رایگان: "کارت رهبری" و "21 نکته مدیریتی" (فرصتی برای خودارزیابی و توسعه مدیران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *