آنچه در این مقاله میخونیم... |
---|
مقدمه |
دانلود رایگان دو ابزار "کاربرگ خوداظهاری و جدول ارزیابی ADKAR" |
مقدمه:
مدل ADKAR یکی از بهترین مدلهای مدیریت تغییر هست که بر جنبه انسانی تغییر و کاهش مقاومت کارکنان تمرکز داره و همونطور که در مقاله “ADKAR مدلی برای فرار از شکست تغییر” گفتم، کاربرگ خوداظهاری ADKAR و جدول ارزیابی ADKAR دو ابزاری هستن که استفاده از اونها به شما کمک میکنه بدونید کارکنانتون در کدوم یک از مراحل 5 گانه ADKAR هستن تا براساس اون بتونید استراتژیهای مناسبی برای پیشرفت اونها و کاهش مقاومت بکار ببرید. من در این مقاله هر دو ابزار همراه با شیوه استفاده از اونها رو برای شما آماده کردم.
بد نیست بدونید که تحقیقات موسسه Changing Point نشون میده 73% درصد از کارکنان متأثر ازتغییر، استرس متوسط تا زیاد رو تجربه میکنن
و تسلط شما به ابزارهای مدیریت تغییر، از جمله کاربرگ خوداظهاری و جدول ارزیابی ADKAR نقش مهمی در کاهش این استرس داره. برای همین ما این دو ابزار رو آماده کردیم که در انتهای مقاله میتونید اونها رو دانلود کنید.
مدل ADKAR چیه؟
مدل ADKAR یکی از پرطرفدارترین مدلها برای مدیریت تغییره که تغییرات فردی و سازمانی رو هدایت میکنه. این مدل مبتنی بر این واقعیت مهمه که تغییر سازمانی تنها زمانی اتفاق می افته که افراد تغییر کنن.
ADKAR مخفف پنج کلمه ست:
- آگاهی از نیاز به تغییر (Awareness)
- تمایل به تغییر (Ability)
- کسب دانش لازم برای تغییر (Knowledge)
- توانایی انجام تغییرات (Ability)
- و تقویت(Reinforcement)
مفهوم مدل ADKAR اینه که شما مدیران باید مطمئن بشید در هر پروژه تغییر، این 5 مرحله به ترتیب در مورد هر فردی که به نوعی در فرآیند تغییر باید کاری کنه و مسئولیتی داره انجام میشه.
کاربرد کاربرگ خوداظهاری و جدول ارزیابی ADKAR
کاربرگ خوداظهاری ADKAR و جدول ارزیابی ADKAR دو ابزار مفید برای شما مدیراست. چون به کمک اونها میتونید علت مقاومتها رو بهتر تشخیص بدید و کارکنان رو بهتر هدایت کنید تا در نهایت، تغییر به طور موفقیت آمیزی پیادهسازی بشه و تداوم داشته باشه.
توصیه :
حتما قبل از دانلود و استفاده از کاربرگ خوداظهاری و جدول ارزیابی ADKAR، مقاله “ADKAR مدلی برای فرار از شکست تغییر “ رو بخونید تا به طور کامل با مدل آدکار آشنا بشید.
کاربرگ خوداظهاری و جدول ارزیابی ADKAR
