مقدمه

آکادمی AIHR، که یکی از معتبرترین وبسایت‌ها در زمینه منابع انسانیه، در مقاله‌‌ای با عنوان Fifteen Characteristics of a Healthy Organizational Culture علاوه‌بر بیان ویژگی‌های فرهنگ سازمانی خوب و سالم، 15 ویژگی سازمان‌هایی که فرهنگ سالم و غیرسمی دارند رو هم بیان کرده که ما ترجمه این مقاله رو براتون آماده کردیم. به ویژه به شما (مدیران سازمان‌ها یا متولیان تحول و بهره‌وری در سازمان‌ها) پیشنهاد می‌کنیم اگه دوست دارید سازمانتون از مزایای یه فرهنگ کاری سالم بهره‌مند بشه مطمئن بشید این 15 ویژگی در فرهنگ سازمانی شما وجود داره.

تعریف فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی به ارزش‌ها، باورها و هنجارهای مشترکی اشاره داره که بر روی رفتار افراد یه سازمان تأثیر می‌گذاره. فرهنگ شامل همه چیز از محیط داخلی و اخلاق یک شرکت گرفته تا ارزش‌هاییه که نحوه تعامل کارکنان و تصمیم‌گیری رو مشخص میکنه.

فرهنگ سازمانی شما نحوه انجام کار رو دیکته می‌کنه و عمیقاً بر روی روحیه کارکنان و موفقیت کلی شرکت تأثیر می‌گذاره.

اهمیت فرهنگ سازمانی خوب و سالم

براساس گزارش SHRM (وضعیت فرهنگ محیط کار در سال 2023)، کارمندایی که فرهنگ سازمان خودشون رو به عنوان “خوب” یا “عالی” در مقابل “ضعیف” یا “وحشتناک” ارزیابی کردن، 79٪ بیشتر در محل کار احساس رضایت می‌کنن. اونها همچنین 83% کمتر به دنبال شغل جدید هستند.

همچنین نتایج مطالعات نشون میده که فرهنگ سازمانی سالم عامل افزایش تعاملات، بهره‌وری، شادی و رشد درآمده و فرهنگ سازمانی سمی کارکنان رو از سازمان دور می‌کنه. ضمن اینکه تحقیقات مختلف، ارتباط قوی بین فرهنگ مثبت و رضایت کارکنان رو نشون می‌ده.

و این موضوع یعنی توجه به فرهنگ سالم و مثبت یه ضرورت استراتژیک برای هر سازمانیه.

فرهنگ سازمانی سالم

15 ویژگی فرهنگ سازمانی سالم و غیرسمی

ویژگی 1. ارزش‌های مشترک

ارزش‌های مشترک باورها و اصولی‌ان که یک سازمان اون‌ها رو به عنوان پایه و اساس خودش انتخاب می‌کنه. این ارزش‌ها مثل یک قطب نما، رفتارها، تصمیم‌گیری‌ها و تعاملات داخل سازمان و تعاملات با ذینفعان بیرونی رو جهت می‌دن. درواقع ارزش‌های مشترک با همسویی اقدامات کارکنان با ماموریت و چشم انداز اصلی سازمان، به ایجاد یک فرهنگ منسجم کمک می‌کنن.

ویژگی 2. ماموریت (مقصود) و سمت و سوی روشن

داشتن مقصود و سمت و سوی روشن، به همسویی اهداف و فعالیت‌ها و به متحد شدن کارکنان کمک می‌کنه و باعث میشه اونها تلاش‌هاشون رو برای دستیابی به مقصود تعیین شده و تحقق برنامه‌ استراتژیک سازمان متمرکز کنن.

ویژگی 3. ارتباطات شفاف و منظم

ارتباطات شفاف و منظم یعنی به اشتراک گذاری آشکار و به موقع اطلاعات در سراسر سازمان. این کار باعث افزایش اعتماد کارکنان میشه، کمک میکنه که مشکلات سازمان زودتر مشخص بشن، همه از اهداف سازمان آگاه و با اون‌ها همسو باشن و در نهایت کارکنان رو به همکاری بیشتر تشویق می‌کنه.

ویژگی 4. همکاری و کار تیمی

همکاری و کار تیمی زیربنای یک محیط مشارکتیه. یعنی محیطی که گروه‌ها برای دستیابی به اهداف جمعی با یکدیگر همکاری می‌کنن. این رویکرد، حل مسئله، نوآوری و کارایی رو افزایش میده و یک محیط کاری حمایتگر ایجاد می‌کنه.

ویژگی 5. تعهد و مشارکت فعالانه

هنگامی که کارکنان مشارکت فعال داشته باشن و متعهدانه کار کنن، بهره‌وری بیشتری دارن، ایده‌های جدید رو به اشتراک می‌گذارن و با ابتکار عمل خود، سازمان رو جلو می‌برن.

ویژگی 6. فرصت‌هایی برای رشد کارکنان

فرصت‌های رشد برنامه‌هایی هستن که یه سازمان برای توسعه شخصی و حرفه‌ای کارکنانش پیاده میکنه. این برنامه‌ها می‌تونن شامل برنامه‌های آموزشی، مربیگری، مسیرهای پیشرفت شغلی، استفاده از منابع یادگیری مختلف و… باشن. این برنامه‌ها باعث حفظ کارکنان و افزایش شایستگی و رضایت اون‌ها میشه.

ویژگی 7. پاداش دادن و تشویق کارکنان

تشویق کردن و دادن پاداش می‌تونه به خاطر قدردانی از تلاش‌ها، دستاوردها و مشارکت کارکنان باشه. تشویق کردن و دادن پاداش می‌تونه شامل دادن جوایز رسمی، پاداش‌های مادی، ترفیع کارکنان یا قدردانی شفاهی از اون‌ها باشه. این کارها باعث ایجاد انگیزه در کارکنان، تقویت رفتارهای مطلوب و افزایش وفاداری اون‌ها به سازمان میشه.

ویژگی 8. وجود فضای دلپذیر و فراگیر

سازمان‌های فراگیر برای تنوع (از نظر جنسیت، نژاد و…) ارزش قائلن، برابری را ترویج می‌کنن و همه کارکنان بدون در نظر گرفتن گذشته و مقام سازمانیشان احساس ارزشمندی و محترم بودن، می‌کنن. سازمان‌های فراگیر از طیف وسیع‌تری از دیدگاه‌ها و تجربیات سود می‌برن که این موضوع منجر به تصمیم‌گیری و نوآوری بهتر می‌شه.

ویژگی 9. اعتبار رهبران و اعتماد به اونها

اعتماد یعنی باور داشتن و قبول داشتن کسی و اعتبار داشتن یعنی میزان و کیفیت اعتماد دیگران به یه فرد. اعتبار و اعتماد از طریق رفتارهای اخلاقی درست، تصمیم‌گیری شفاف و صداقت در رهبری ایجاد می‌شه. اعتبار و اعتماد باعث ارتباطات باز و شفاف، افزایش قدرت ریسک‌پذیری و تقویت روابط میشه.

ویژگی 10. اهداف و استراتژی‌های روشن

اهداف بلندمدت و استراتژی‌های شفاف، به خوبی تعیین میکنن سازمان باید چه اهداف کوتاه مدت و برنامه‌هایی رو دنبال کنه. این شفافیت به اولویت‌بندی وظایف، تخصیص کارآمد منابع و اندازه‌گیری میزان پیشرفت برنامه‌ها هم کمک می‌کنه و تضمین می‌کنه که همه در جهت اهداف یکسانی کار می‌کنن.

ویژگی 11. انعطاف‌پذیری و پاسخگویی (به تغییرات)

انعطاف‌پذیری بالا باعث توانایی پاسخگویی سریع و موثر به محیط و نیازهای در حال تغییر میشه و این چابکی برای دووم آوردن توی یک محیط رقابتی و برآوردن انتظارات ذینفعان در یک محیط تجاری پویا بسیار مهمه.

ویژگی 12. توانمندسازی و دادنِ ابتکار عمل

در یه فرهنگ سالم، کارکنان، توانمند و تشویق می‌شن تا ابتکار عمل داشته باشن و تصمیماتی بگیرن که بر روی کار اون‌ها و سازمان تأثیر مثبت میذاره. توانمندسازی، حس مالکیت رو تقویت می‌کنه، موجب نوآوری میشه و حل مشکلات رو در سازمان تسریع می‌کنه.

ویژگی 13. رسیدگی سازنده به اختلاف نظرها

رسیدگی سازنده به اختلاف نظرها یعنی به همه طرف‌های درگیر تعارض احترام گذاشته بشه و راه حل پیشنهادی برای همه مفید باشه. این رویکرد مانع از تشدید تعارض و موجب تفاهم و حفظ هماهنگی در تیم میشه.

ویژگی 14. استانداردهای اخلاقی سطح بالا

برای رعایت استانداردهای اخلاقی لازمه که تصمیم گیری‌ها به صورت منصفانه، مسئولانه و مطابق با دستورالعمل‌های قانونی و اخلاقی صورت بگیره. تعهد به اخلاق از شهرت سازمان محافظت و موفقیت بلند مدت اون رو تضمین می‌کنه.

ویژگی 15. مشارکت در جامعه

مشارکت در جامعه یعنی تلاش‌های یک سازمان برای کمک به رفاه جامعه‌ای که در اون فعالیت می‌کنه. مشارکت در برنامه‌های مسئولیت اجتماعی نشون دهنده تعهد سازمان به ایجاد تأثیر مثبت فراتر از منافع تجاریشه.

آماده حرکت ….

شما در این مقاله با 15 ویژگی یه فرهنگ سازمانی سالم آشنا شدید. ویژگی‌هایی که باید در فرهنگ سازمان شما وجود داشته باشن تا به بهره‌وری و رشد درآمد سازمان کمک کنن. اگر شما هم با مطالعه این 15 ویژگی احساس کردید، فرهنگ سازمانتون نیاز به تحول داره، ما در مدیراه در کنار شماییم تا ساختار نهادینه‌سازی و تحول فرهنگ سازمانی را همراه با شما طراحی کنیم.

منبع: www.aihr.com

Management-consulting

اگر برای تحول فرهنگی سازمانتون و نهادینه‌سازی فرهنگ سالم در آن نیاز به همراهی ما دارید، از خدمات پروژه‌ای مدیرراه استفاده کنید.
کلیک کنید

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

  • شایستگی ارتباطات مشارکتی و 18 راهکار ارتقاء آن
  • شایستگی حل مسئله و تصمیم گیری و 11 راهکار ارتقاء آن
  • احترام به تنوع شایستگی احترام به تنوع و 12 راهکار ارتقاء آن
  • توانمندسازی دیگران شایستگی توانمندسازی دیگران و 8 راهکار ارتقاء آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *