مقدمه

مجله معروف Forbes مقاله‌ای تحت عنوان Five Leadership  Habits To Avoid If You Want To Succeed In Your Career را از آقای Bryan Robinson منتشر کرده که حاصل تجربه ایشان و همچنین مصاحبه با یکی از صاحبان موفق کسب و کار به نام Yaroslav Kologryvov است. ما ترجمه مقاله را به همراه توضیحات بیشتری در خصوص برخی تکنیک‌هایی که در متن مقاله به آن‌ها اشاره شده برای شما آماده کردیم.

ایشان در مقدمه این مقاله اینطور می‌گوید:

ممکن است متوجه شده باشید که برخی از رهبران نردبان شغلی را سریع تر طی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر اغلب در طول مسیر در پله‌های پایین‌تر گیر می‌کنند.

از هر سه کسب‌وکار، یک کسب‌وکار به دلیل رهبری ضعیف شکست می‌خورد.

بد نیست بدانید که رهبران بسیار متعهد، 147 درصد سود بیشتری به ازای هر سهم کسب می‌کنند و این موضوع نقش حیاتی رهبری مؤثر در موفقیت کسب‌وکار را برجسته می‌کند. اما تفاوت در چیست؟ تفاوت اغلب تابعی از نوع شخصیت و عادات رهبری است، که البته در این مقاله به عادت‌های رهبران پرداختیم.

5 عادت نابودکننده کسب و کار در مدیران

عادات بد مدیران

در ادامه 5 عادت مدیران که در این مقاله به عنوان عادات نابودکننده کسب و کار از آن‌ها یاد شده را آوردیم.

1. مدیریت زمان ضعیف

بنیانگذاران شرکت‌ها، 70 درصد از وقت خود را صرف کارهای روزمره می‌کنند و در عین حال ابتکارات استراتژیک را که باعث نوآوری و موفقیت می‌شود، کنار می‌گذارند. اگر این موضوع برای شما آشنا به نظر می‌رسد، باید تکنیک پومودورو را برای بهبود کارایی خود امتحان کنید (فواصل ثابت کار متمرکز و سپس یک استراحت کوتاه) و اگر این کار جواب نداد، کارهای پیش پا افتاده‌ای که وقت شما را می‌گیرد، شناسایی و آن‌ها را تفویض یا برون سپاری کنید، یا با مکانیزه کردن، زمان انجامشان را کاهش دهید.

2- شکست در اولویت‌بندی کارها

رهبرانی که خود را گرفتار می‌بینند، اغلب از شکست در اولویت‌بندی رنج می‌برند. پس اولویت بندی بسیار مهم است، و قانون 80/20 باید اصل راهنمای شما باشد. یعنی از خود بپرسید کدام 20٪ از حجم کاری شما 80٪ از نتایج را به دنبال دارد؟ سپس یک چارچوب اولویت‌بندی آزمایش‌شده، مانند ماتریس آیزنهاور را پیاده‌سازی کنید.

3- عدم تفویض اختیار

اگر تیم خوبی ساختید، بنابراین به آن اعتماد کنید.

فراموش نکنید که تفویض اختیار موثر، بازگشت سرمایه را به طور متوسط ​​33 درصد افزایش می‌دهد.

بنابراین اگرچه رها کردن برخی کارها ممکن است برایتان سخت باشد، اما برای موفقیت بلندمدت کسب‌وکارتان حیاتی است.

بنابراین به طور شفاف به تیمتان بگویید انتظار چه نتایجی را دارید، موفقیت از نظر شما چیست و معیارهای عملکردی را مشخص کنید و سپس کار را به آن‌ها بسپارید.

بهتر است به جای انجام دادن همه کارها توسط خودتان، براساس توانایی‌های هر یک از اعضای تیم وظایفی را تعیین کنید، برای آن‌ها احساس مالکیت در وظایفشان را ایجاد کنید تا انگیزه آنها حفظ شود، سپس بر مسئولیت‌پذیری آن‌ها تاکید کنید و مرتباً بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها به انجام مناسب مسئولیت‌های جدید خود ادامه می‌دهند.

4- بی توجهی به نوآوری

برای جلوتر ماندن از رقبا، صاحبان مشاغل باید نوآوری را بخشی از فرهنگ خود قرار دهند. شما باید زمانی را به آزمایش، خلق کردن و همکاری تیمی و بین تیمی (حتی با شرکای خود) اختصاص دهید. با این حال، نوآوری فقط اختراعات پیشگامانه نیست. بهبودهای تدریجی ایجاد شده در محصولات و فرآیندهای شما هم به همان اندازه مهم هستند. به عنوان مثال، استقرار فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی و بلاک چین می‌تواند فرآیندها و پیشنهادات شما را بهینه کند، در حالی که پیاده‌سازی متدولوژی‌های مدرن مانند Scrum یا Kanban می‌تواند کارایی مدیریت پروژه را افزایش دهد. پس فقط به این دلیل که شما تنها کسی نیستید که این کارها را انجام می‌دهید، ناامید نشوید. (یعنی فقط دنبال نوآوری‌های پیشگامانه نباشید).

5- مدیریت خُرد (Micro Management)

مدیریت خُرد یک سبک مدیریتی است که با کنترل بیش از حد و توجه به جزئیات کارهای زیردستان یا کارکنان مشخص می‌شود. این سبک مدیریت مانع اصلی نوآوری است چرا که استقلال کارکنان را خفه می‌کند، انگیزه را از بین می‌برد و خلاقیت را مختل می‌کند.

لذا رهبران باید ضمن دادن استقلال به کارکنان، در رویکرد خود به ویژه در مدیریت پروژه‌ها انعطاف‌پذیر و سازگار با شرایط باشند. همچنین آن‌ها باید ارتباطات باز و بازخوردی را تشویق کنند تا همکاری و نوآوری تقویت شده و کارکنان جرات کنند نظرات خود را بیان کنند. این رویکرد برای توانمندسازی بسیار مهم است. چون هم از رشد شخصی کارکنان و هم از رشد کسب و کار حمایت می‌کند.

پی‌نوشت:

الف: خلاصه‌ای از مدیریت زمان با تکنیک Pomodoro

پومودورو

تاریخچه:

تکنیک پومودورو در اواخر دهه 1980 توسط یک کارآفرین ایتالیایی به نام فرانچسکو سیریلو در زمان دانشجویی توسعه یافت. سیریلو با الهام از یک تایمر آشپزخانه به شکل گوجه فرنگی، اصول و مراحل ساده‌ای برای مدیریت زمان ارائه کرد و از آنجایی که در زبان ایتالیایی، Pomodoro یعنی گوجه فرنگی؛ اسم این تکنیک هم پومودورو شد.

مراحل اجرای تکنیک Pomodoro:

گام اول- یک هدف واضح تعیین کنید و آن را به وظایف کوچکتر و قابل مدیریت، به گونه‌ای که هر کدام در 25 دقیقه قابل انجام باشند تقسیم کنید.

گام دوم- حالا تایمر را برای 25 دقیقه تنظیم و کارتان را شروع کنید. در طول این مدت، کاملاً روی کار مورد نظر متمرکز بمانید و تمام حواس‌پرتی‌ها را از بین ببرید.

گام سوم- با صدای زنگ، توقف کنید. وقتی صدای زنگ آمد یعنی یک پومودورو (یا همان 25 دقیقه کار مفید) تمام شده و شما لایق یک استراحت کوتاه ۵ دقیقه‌ای هستید. از این زمان برای حرکات کششی، نوشیدن یک چای و نسکافه یا استراحت دادن به ذهن خود استفاده کنید.

گام چهارم و آخر – پس از هر چهار Pomodoro یعنی ۱۰۰ دقیقه فعالیت مفید، زمان استراحت طولانی‌تر ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای برای خودتان در نظر بگیرید.

ب: ماتریس مدیریت زمان و کار آیزنهاور

ماتریس آیزنهاور

آیزنهاور، سی و چهارمین رییس جمهور آمریکا به دلیل موقعیت‌های شغلی که داشته، پیوسته در حال تصمیم‌گیری بین امور روزانه‌اش بوده و از اهمیت اولویت‌بندی و استفاده بهینه از زمان، آگاه بوده است. وی با تلفیقی از ترفند‌‌های مدیریت زمان، ماتریس آیزنهاور را ابداع و استفاده کرد که به نام خودش شهرت یافت.

ابعاد این ماتریس 2*2 به شرح زیر است:

کار‌های مهم و فوری: این بخش را با شعار (همین حالا انجام دهید) نیز می‌شناسند. این امور بالاترین سطح اولویت را دارند و باید تمرکز اصلی‌ خود را بر آن‌ها بگذارید تا در اسرع وقت و در بهترین کیفیت انجام شوند. از این رو این بخش می‌تواند فشار و استرس عمده را به شما وارد کند.

 کار‌های مهم، ولی غیر فوری: این بخش را با شعار (برنامه‌ریزی کنید) نیز می‌شناسند. معمولا فعالیت و اهداف مهم اما بلند‌مدت در این بخش قرار می‌گیرند ولی با توجه به اهمیتشان تعویق طولانی انها ممکن است مشکل ساز شود. ممکن است درنهایت به کار‌های فوری تبدیل شوند. بهتر است طوری تصمیم‌گیری کنید که بعد از گروه قبل، فعالیت‌های مهم و ضروری این بخش انجام شود.

کار‌‌های غیر مهم، ولی فوری: این بخش را با شعار (به دیگران محول کنید) نیز می‌شناسند. این دسته شامل اموری هستند که اهمیت کمی دارند ولی با توجه به فوریت زمانی، هر چند خودتان توان انجام آن‌ها را دارید، بهتر است آن‌ها را به فردی دیگر و متخصص در این زمینه بسپارید.

کار‌‌های غیر فوری و غیر مهم: این بخش را با شعار (حذفش کنید) نیز می‌شناسند. معمولا فعالیت‌های این دسته از آن گونه کارهایی هستند که زمان گران‌بها را هدر می‌دهند و انجامشان شما را از اهدافتان دور می‌کند.

منبع:

forbes.com

Management-consulting

اگر برای تحول در کسب و کارتون نیاز به همراهی ما دارید، از خدمات پروژه‌ای مدیرراه استفاده کنید.
کلیک کنید

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

  • 6 رفتار که توانایی رهبری شما را زیرسؤال می‌برد.
  • تحول کسب و کار با این 7 گام، جزء کسب و کارهایی نباشید که در تحول شکست می‌خورند.
  • شایستگی خلاقیت و نوآوری و 17 راهکار ارتقاء آن
  • توانمندسازی دیگران شایستگی توانمندسازی دیگران و 8 راهکار ارتقاء آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *