مقدمه:

اگر شما فردی را در تیمتون دارید که وقتی کاری رو بهش محول می‌کنید خیلی صمیمی و خوش برخورد به شما میگوید خیالتان راحت، خوب انجامش می‌دهم. ولی وقتی که قرار است نتیجه کار را از او تحویل بگیرید، متوجه می‌شوید، خوب عمل نکرده است. انگار که اصلا نفهمیده باید چکار کند.

خبر نه چندان خوب اینکه، شما مدیر شخصی هستید که یکی از انواع “رفتارهای پیچیده” را دارد. این افراد به کارکنان کاملاً موافق (چرب زبان) معروف هستند. اما سؤال مهم این است که با چنین اشخاصی چطور باید برخورد کنیم؟

راه‌حل‌های برخورد با کارکنان چرب زبان:

اول از همه باید بدانید که افراد کاملا” موافق به دنبال این هستند، از تعارض دوری کنند. پس نظرات یا نگرانی‌های خودشان را به زبان نمی‌آورند و به همین دلیل وعده‌های غیرواقعی می‌دهند. حالا که علت رفتارشان را می‌دانید با من همراه باشید، تا چند راه حل را با هم مرور کنیم:

1- برقراری ارتباطات باز را تشویق کنید:

برای این افراد این موضوع را شفاف کنید که برای ارتباط آزاد و صادقانه ارزش قائلید و آن‌ها را تشویق کنید تا افکار و ایده‌های خودشان را با شما و دیگران به اشتراک بگذارند. البته لازم است، محیطی هم ایجاد کنید که در آن، همه احساس راحتی کنند و نظرات خودشان را بدون ترس از قضاوت یا مواجه شدن با عواقب منفی بیان کنند.

2- فرصت ارائه بازخورد را فراهم کنید:

به این افراد فرصت بدهید تا درباره پروژه‌ها، فرآیندها و رویه‌ها بازخورد دهند. به جای اینکه فقط به دنبال تأیید گرفتن از آن‌ها باشید، سؤالاتی بپرسید که آن‌ها را تشویق به فکر کردن کند و البته با انتقاد هم مواجه شوند.

3- پاسخگو بودن را به این افراد یادآوری کنید:

به این افراد بگویید که در قبال کار و نتیجه آن پاسخگو هستند و اگر به قول‌هایشان عمل نکنند، در پاداش و ارتقاء آن‌ها اثر گذار است.

4- آموزش و توسعه این افراد را فراموش نکنید:

برگزاری آموزش در زمینه ارتباطات و حل تعارض به این افراد کمک می‌کند، تا در بیانِ نظراتشان، اعتماد به نفسِ بیشتری داشته باشند.

مجتبی رفیعی سیاوشکلائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *