مقدمه:

اگر شما توی تیمتون فردی رو دارید که وقتی در مورد موضوعی بحث می‌کنید، ساکت است و نظری نمی‌دهد یعنی شما مدیر کسی هستید که یکی از انواع “رفتارهای پیچیده” را دارد. افرادی که این ویژگی را دارند، به سکوت کنندگان معروف هستند، و سوال مهم این است که با این کارکنان ساکت چطور باید برخورد کنیم؟

راه‌حل‌های برخورد با کارکنان ساکت:

فرض کنید در جلسه‌ای می‌خواهید در مورد زمان شروع یک پروژه تصمیم بگیرید؛ پیشنهاد بعضی از اعضای تیم 20 تیرماه است. اما یک نفر مثل همیشه یا در آن جلسه ساکت است و نظری نمی‌دهد.

شما باید تلاش کنید آن فرد صحبت کند و اگر صحبت نکرد در نهایت تصمیمتان را اعلام کنید.

برای این کار، اول یک سوال باز بپرسید یعنی سوالی که جوابش بله و خیر نباشد و فرد مجبور یا تشویق به حرف زدن شود. مثلاً بپرسید، نظر شما در مورد زمان شروع پروژه چیست؟

برای دریافت پاسخ به اندازه منطقی مثلا” چند دقیقه صبر کنید،

اگر صبر شما فایده‌ای نداشت و فرد به سؤال شما جواب نداد یا گفت نظری ندارم، سوالات باز بیشتری بپرسید. مثلاً بگویید ما منتظریم نظر شما را بدانیم. شما چه تاریخی را بیشتر می‌پسندید؟ یا به نظر شما تاریخ پیشنهادی 20 تیرماه چه اشکلاتی دارد؟

اگر بازهم پاسخی دریافت نکردید، زمانش است که تصمیم خود را اعلام کنید. یعنی بگویید حالا که شما چیزی نگفتید پس فرض می‌کنیم  شما هم با 20 تیرماه موافقید و در این تاریخ، پروژه را شروع می‌کنیم.

امیدوارم با نکاتی که گفتم به شما کمک کنم تا بتوانید این افراد را مدیریت کنید.

مجتبی رفیعی سیاوشکلائی

1 دیدگاه در “با کارکنان ساکت چگونه رفتار کنیم؟

  1. adminamini گفت:

    چه ویدیوی جالبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *