مقدمه:

چند روز پیش مدیر عزیزی بهم گفت یک نفر توی تیمم هست که همیشه از همكارانش، خود من و حتی کل شرکت شكايت می‌کند. ازم پرسید، باهاش چکار کنم؟

بهش گفتم واقعیت اینه که شما با یک فرد “منفی‌باف” مواجهی و چند تا راه حل بهش پیشنهاد دادم. امروز اون راه‌حل‌هارو با شما هم در میون می‌گذرام و به این سوال جواب می‌دهم که با یک فرد منفی‌باف چطور باید برخورد کنید؟

راه‌حل‌های برخورد با کارکنان منفی‌باف

اول از همه باید بدانید که فرد منفی‌باف برای روحیه­ سایر همکارانش، کیفیت و بهره‌وری کار آن‌ها سمیه.

پس این کارها رو با دقت و جدیت انجام بدهید:

1- وارد بحث‌های منفی با فرد منفی‌باف نشوید: بهتره مؤدبانه بهش بگویید که ترجیح می‌دهید روی بحث‌های مثبت و سازنده تمرکز کنید.

2- بهش بازخورد بدهید: با فرد منفی‌باف جلسه بازخورد بگذارید و با آرامش بهش بگویید که رفتارش روی بقیه چه اثر بدی می‌گذارد. بسیار دقیق هم مشخص کنید از این به بعد ازش انتظار دارید چطور رفتار کند.

3- روی راه‌حل‌ها تمرکز کنید نه مشکلات: وقتی فردی مشکلاتی را مطرح می‌کند به ویژه اگر اون فرد جزء منفی باف‌ها باشد، باید بحث رو به سمت راه‌حل‌ها هدایت کنید. یعنی ازش بخواهید که به جای شکایت، برای حل مسائل، ایده‌های قابل اجرا ارائه کند.

4- دیدگاه‌های مثبت را به اشتراک بگذارید: مثلا” تجربیات و داستان‌های مثبت را از مشتریان، همکاران یا تیم‌های دیگر نقل کنید. این داستان‌ها می‌تواند دیدگاه‌های منفی را کم کند. اما، بیش از حد مثبت نباشید، چون ممکنه فرد منفی‌باف را از شما دور کند.

5- مقداری زمان استراحت بدهید: گاهی وقت‌ها علت منفی‌بافی، خستگی یا فرسودگی شغلی است. پس دادن مرخصی یا استراحت می‌تواند به شارژ مجدد فرد منفی‌باف و تغییر ذهنیتش کمک کند.

یادتان باشد که اگر این راه‌حل‌ها و راحل‌های مشابه جواب نداد، چاره‌ای نیست که سراغ ابزارهای انضباطی و تنبیهی بروید و البته از واحد منابع انسانی هم کمک بگیرید.

مجتبی رفیعی سیاوشکلائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *