آنچه در این مقاله میخوانیم... |
---|
مقدمه |
مقدمه:
مدل شایستگی مدیرراه که با هدف توسعهی شایستگیهای رهبری و مدیریت آن را طراحی کردم، دارای 3 بخش اصلی و مجموعهای از شایستگیها است. در این مقاله شایستگی مسئولیت پذیری (Responsibility) از گروه شایستگیهای ارزش محور را به شما معرفی میکنم. همچنین 18 توصیهی کاربردی برای شما نوشتم، تا با کمک آنها سطح این شایستگی را در خودتان توسعه دهید.
با توجه به اینکه هدف من از نوشتن این مقاله، آشنایی سریع شما با شایستگی مسئولیت پذیری است، بنابراین از توضیحات طولانی پرهیز نمودم. در آیندهی نزدیک میتوانید با مقالاتی که در زمینهی این شایستگی منتشر خواهد شد، با جزئیات بیشتر آن آشنا شوید.
ضمناً این شایستگی میتواند جزء شایستگیهای پایه نیز قرار گیرد. اما با توجه به تعریف و ویژگیهای آن (که در مقاله به آن اشاره کردم) و با توجه به بررسیهایی که در خصوص مدلهای شایستگی انجام دادم، آن را جزء شایستگیهای ارزش محور آوردم.
تعریف شایستگی مسئولیت پذیری
شایستگیهای رهبری و مدیریت مجموعهای از دانش، مهارتها و نگرشهای ضروری مدیران، برای اداره یک شغل مدیریتی یا مدیریت سازمان و همچنین نفوذ بر کارکنان است.
در این بین شایستگی مسئولیت پذیری که یکی از شایستگیهای ارزش محور است است، شامل دو زیرشایستگی است:
- Accountability: که در زبان فارسی همان مسئولیت پذیری و گاه پاسخگویی تعریف میشود و عبارت است از پذیرفتن مسئولیت اعمال خود با کمال میل.
- Professionalism: که ترجمهی دقیق آن حرفهای گرایی است و عبارت است از توانایی کار کردن به شیوهای آرام (با استرس منطقی)، شفاف، بیطرفانه و متعهدانه
لذا فردی که دارای سطح خوبی از شایستگی مسئولیت پذیری است، مسئولیت اعمال خود را با کمال میل میپذیرد و میتواند به شیوهای آرام (با استرس منطقی)، شفاف، بیطرفانه و متعهدانه کار کند.
ضمناً توسعهی شایستگی مسئولیت پذیری، برای هر مدیر (و فردی) که در شغلش این مسئولیتها را دارد ضروری است:
- رعایت قوانین، مقررات یا استانداردهای سازمانی
- مسئولیت ارائهی خدمات
- مسئولیت دستیابی به استانداردهای کیفیت
- مسئولیت هزینهها یا بودجهها
- واگذاری فعالیتها به دیگران در حالی که مسئولیت آنها را به عهده میگیرد.
- توجه به استانداردهای تحویل در یک حوزه یا واحد کاری
افراد دارای شاخصهای مثبت و منفی در شایستگی مسئولیت پذیری
برای توسعهی شایستگی مسئولیت پذیری در خودتان ابتدا لازم است با ویژگیهای فردی که دارای سطح خوبی از این شایستگی است و فردی که سطح خوبی در این شایستگی ندارد، آشنا شوید. به همین دلیل در جدول زیر شما را با این ویژگیهای مثبت و منفی آشنا میکنم.
جدول شاخصهای مثبت و منفی شایستگی مسئولیتپذیری |
---|
شاخصهای مثبت: فردی که دارای این شایستگی است ....
|
شاخصهای منفی: فردی که این شایستگی را ندارد ....
|
18 توصیهی کاربردی برای توسعهی شایستگی مسئولیت پذیری
1- از مدیر یا یکی از همکاران خود بخواهید جنبهای از کار واحد شما را که میتواند بهبود یابد را شناسایی کند. تا حد امکان ایدههایی پیدا کنید که میتواند کیفیت و استانداردها را در این زمینه افزایش دهد و امکان سنجی انجام آن ایدهها را با مدیر خود در میان بگذارید.
2- در جلسه بعدی واحد خود، همهی اعضاء را بر روی زمینههایی متمرکز کنید که کیفیت در آنها میتواند بهبود یابد. دو یا سه مورد از آنها را انتخاب کنید و در مورد برنامههای عملی برای افزایش استانداردها توافق کنید. در جلسات بعدی، از این برنامهها برای بررسی موفقیت خود استفاده کنید.
3- پروژهای که احساس میکنید نتیجه رضایت بخشی ندارد را در نظر بگیرید و با یک مربی در خصوص آن بحث کنید. به آنچه میتوانستید به دست آورید نگاه کنید و به این فکر کنید که چه کارهایی را میتوانستید متفاوت انجام دهید تا نتیجه بهتری حاصل شود.
4- با در نظر گرفتن منابع استفاده شده، هزینهها، مقیاسهای زمانی و نتیجه نهایی، پروژهی اخیر را به طور انتقادی بررسی و/یا ارزیابی کنید. نتایج را با پیش بینیهای اولیه تطبیق دهید و در مورد زمینههایی برای بهبود احتمالی فکر کنید.
5- اگر متوجه شدید که از یک کار یا مساله (مشکل) اجتناب میکنید، فهرستی از دلایل آن تهیه و سپس سعی کنید هر بار با آنها مقابله کنید.
6- با حمایت مدیر خود، پروژه یا محدوده کارهایی را بررسی کنید که در آن دستیابی به هدف برای شما چالش برانگیز باشد. مهم است که عملکرد خود را به طور انتقادی با پرسیدن سؤالاتی نظیر این سوال بررسی کنید: “برای اطمینان از دستیابی به هدف نهایی چه کاری را می توانستم متفاوت انجام دهم؟”
7- سعی کنید چالشها و شکستهایی را انتخاب کنید و آنها را از منظر حل مسئله ببینید، یعنی به دنبال راه حل باشید، نه تمرکز بر مشکلات و چرایی آن. اگر هم به دنبال “چرایی” هستید باید به دنبال رسیدن به علت اصلی و رفع ریشهای مساله باشید نه چیز دیگری.
8- برای فهرست کردن موقعیتهایی که احساس میکنید به دلیل شکست در آنها، به اهداف خود نرسیدید، وقت بگذارید. با یک مربی بحث کنید که چگونه باید آنها را مدیریت میکردید و برای رسیدن به اهداف خود چه کارهای متفاوتی میتوانستید انجام دهید.
9- بررسی کنید که در خصوص نحوهی کنار آمدنتان با شکستها و ناامیدیها و میزان پشتکارتان برای رسیدن به اهداف، چگونه میتوانید از مدیر یا همکاران خود بازخورد دریافت کنید. سپس بازخورد بگیرید.
10- برای بررسی دقیق نحوهی مدیریت زمان خود وقت بگذارید. این امکان وجود دارد که شما زمان خود را صرف کارهای معمولی و تکراری میکنید که شما را از اهداف اصلی خود دور میکند. اگر چنین است، سعی کنید برخی از جنبههای کار غیر ضروری خود را به کارکنانتان محول کنید. ممکن است به راه هایی فکر کنید که با استفاده از آنها روزی نیم ساعت به زمان مفید خود اضافه کنید.
11- سعی کنید از قبل برنامهریزی کنید تا با تعیین ضرب الاجلهای عملی، تفویض اختیار و تأمین منابع کافی پروژهها، احتمال ایجاد استرس را کاهش دهید. مدیریت زمان به شیوهی مناسب، برای مدیریت استرس ضروری است.
12- به گروههای حرفهای مرتبط با نقش یا حرفه خود بپیوندید و در آن شرکت کنید. در نشریات آنها مشترک شوید و آنها را بخوانید. پس از خواندن مقالات مناسب، آنها را در بین سایر علاقه مندان پخش کنید.
13- مهم این است که دیگران هم ببینند و بدانند که شما با موفقیت کار میکنید. پس با اطمینان در مورد کار خود با مدیر یا همکاران خود صحبت کنید، بدون اینکه بیش از حد گستاخ باشید. مطمئن شوید که افراد متوجه میشوند که چقدر به کار خود افتخار میکنید و متوجه ایدهها و دستاوردهای شما میشوند.
14- با افزایش مسئولیت و چالش، به مردم اجازه دهید بفهمند چقدر انگیزه دارید. شما میتوانید با مدیر خود جلسهای ترتیب دهید تا در مورد اینکه آیا زمینههای مسئولیت دیگری وجود دارد که میتوانید آن را به عهده بگیرید، بحث کنید. زمان و انرژی خود را به ایجاد یک برنامهی توسعه شخصی برای خود اختصاص دهید.
15- اگر سعی کنید از عواملی که باعث استرس شما میشود و واکنشهای معمولی که به استرس دارید، آگاه شوید، ممکن است کمک کند تا یاد بگیرید که چگونه به طور مؤثرتر با آن کنار بیایید. لذا به موقعیتهایی در گذشته نزدیک فکر کنید که در آن استرس بیموردی را تجربه کردید. سپس یادداشت کنید، چه احساسی داشتید، چه چیزی در ذهن شما گذشته و چه کردید. ارزیابی کنید که آیا به موقعیتهای استرسی مختلف واکنش مشابهی نشان میدهید و کدام یک از واکنشهای شما مفید و کدام غیرمفید بوده است.
16- استرس گاهی اوقات میتواند ناشی از فقدان شایستگی مرتبط با شغلتان باشد که متعاقباً منجر به اضطراب میشود. لذا تعیین کنید، آیا زمینههایی وجود دارد که کمبود مهارت یا دانش در ایجاد نگرانی یا احساسات منفی شما نقش دارد. اگر وجود دارد، مهم است که سعی کنید به این موارد بپردازید.
17- میتوانید از همکاران یا دوستان خود بپرسید که آنها چگونه توانایی شما را برای مقابله با فشار ارزیابی میکنند. از آنها بخواهید به شما بگویند، چه اوقاتی خوب عمل میکنید و چه اوقاتی خوب عمل نمیکنید. وقتی در آینده تحت استرس هستید، سعی کنید با رفتارهای مثبت بیشتری پاسخ دهید.
18- برخی از افراد توجه به رژیم غذایی خود را به عنوان بخشی از یک حرکت کلی برای افزایش حرفهای بودنشان مفید میدانند. یک برنامه غذایی متعادل به سلامت عاطفی شما و به حفظ سطح انرژی لازم برای مقابله موثر با موقعیتهای سخت و چالش برانگیز کمک میکند.
جمعبندی:
در این مقاله شما با شایستگی مسئولیت پذیری آشنا شدید. همچنین متوجه شدید فردی که سطح خوبی در این شایستگی دارد و برعکس، چه ویژگیهایی دارد. حال با 18 توصیهی کاربردی که برایتان ذکر کردم میتوانید سطح خود را در این شایستگی توسعه دهید. پس از همین امروز شروع کنید.
مجتبی رفیعی سیاوشکلائی