آنچه در این مقاله میخوانیم... |
---|
مقدمه |
مقدمه:
مدل شایستگی مدیرراه که با هدف توسعهی شایستگیهای رهبری و مدیریت آن را طراحی کردم، دارای 3 بخش اصلی و مجموعهای از شایستگیها است. در این مقاله شایستگی مدیریت تغییر (CHange management) از گروه شایستگیهای حرفهای را به شما معرفی میکنم. همچنین 8 توصیهی کاربردی برای شما نوشتم، تا با کمک آنها سطح این شایستگی را در خودتان توسعه دهید.
با توجه به اینکه هدف من از نوشتن این مقاله آشنایی سریع شما با شایستگی مدیریت تغییر است، بنابراین از توضیحات طولانی پرهیز نمودم. در آیندهی نزدیک میتوانید با مقالاتی که در زمینهی این شایستگی منتشر خواهد شد، با جزئیات بیشتر آن آشنا شوید.
تعریف شایستگی مدیریت تغییر
شایستگیهای رهبری و مدیریت مجموعهای از دانش، مهارتها و نگرشهای ضروری مدیران، برای اداره یک شغل مدیریتی یا مدیریت سازمان و همچنین نفوذ بر کارکنان است.
در این بین شایستگی مدیریت تغییر که یکی از شایستگیهای حرفهای است، به فرآیند برنامهریزی، اجرا و نظارت بر تغییرات در یک سازمان یا سیستم، به نحوی که اختلال را به حداقل رسانده و منافع حاصل از تغییر را به حداکثر برساند اشاره دارد. مدیریت تغییر مؤثر مستلزم یک رویکرد سیستماتیک است که شامل همکاری، مشارکت ذینفعان و ارتباطات مؤثر است تا اطمینان حاصل شود که تغییر با موفقیت اجرا میشود و در طول زمان پایدار است.
افراد دارای شاخصهای مثبت و منفی در شایستگی مدیریت تغییر
برای توسعهی شایستگی مدیریت تغییر در خودتان، ابتدا لازم است با ویژگیهای فردی که دارای سطح خوبی از این شایستگی است و فردی که سطح خوبی در این شایستگی ندارد، آشنا شوید. به همین دلیل در جدول زیر شما را با این ویژگیهای مثبت و منفی آشنا میکنم.
جدول شاخصهای مثبت و منفی شایستگی مدیریت تغییر |
---|
شاخصهای مثبت: فردی که دارای این شایستگی است ....
|
شاخصهای منفی: فردی که این شایستگی را ندارد ....
|
8 توصیهی کاربردی برای توسعهی شایستگی مدیریت تغییر
1- با ارزیابی عواملی مانند فرهنگ، رهبری، ارتباطات و منابع، آمادگی سازمان را برای تغییر ارزیابی کنید.
2- یک ابتکار تغییر خاص را در بخش یا سازمان خود انتخاب کنید و یک برنامه مدیریت تغییر با جزئیات تهیه کنید. این برنامه باید شامل توصیف روشنی از تغییر، جدول زمانی، نقاط عطف، و معیارهای عملکرد و همچنین استراتژیهایی برای ارتباط، تعامل و مدیریت مقاومت در برابر تغییر باشد.
3- برای ابتکار تغییر ردیف2، تجزیه و تحلیل ذینفعان انجام دهید، ذینفعان کلیدی و سطح نفوذ آنها را شناسایی، و استراتژیهایی برای تعامل و برقراری ارتباط با آنها ایجاد کنید.
4- از مطالعات موردی ابتکارات تغییر موفق، برای شناسایی بهترین شیوهها و ایجاد بینش در مورد استراتژیهای مدیریت تغییر موثر استفاده کنید.
5- یک سناریوی تغییر فرضی را در اختیار مدیران قرار دهید و از آنها بخواهید که برای رفع آن یک برنامه مدیریت تغییر ایجاد و اجرا کنند. این برنامه میتواند شامل شبیهسازی سناریوهای مختلف، مانند ادغام، بازسازی، یا راهاندازی محصول جدید و کار کردن مدیران در تیمها برای توسعه و اجرای برنامههای مدیریت تغییر باشد.
6- با چند نفر از مدیران، تمرینات نقش آفرینی را برای شبیهسازی سناریوهای تغییر مختلف انجام دهید و در پاسخ به مقاومت و چالش های دیگر، تمرین کنید. به هر فرد نقش متفاوتی مانند حامی تغییر، عامل تغییر یا ذینفع اختصاص دهید و از آنها بخواهید که پاسخگویی به سناریوها و چالشهای مختلف را تمرین کنند.
7- یک ارزیابی پس از تغییر از یک ابتکار تغییر اخیر در بخش یا سازمان خود انجام دهید. این ارزیابی باید شامل ارزیابی اثربخشی ابتکار تغییر، شناسایی درسهای آموخته شده و توصیههایی برای بهبودهای آینده باشد.
8- فرصتهایی را برای مدیران فراهم کنید تا تجربیات خود از مدیریت تغییر را مطرح کنند. این کار را میتوان از طریق مجلات، بحثهای گروهی یا جلسات مربیگری فردی انجام داد. این کار میتواند به مدیران کمک کند تا بینشهایی در مورد نقاط قوت و ضعف خود به دست آورند و استراتژیهایی را برای بهبود مهارتهای مدیریت تغییر خود توسعه دهند.
جمعبندی:
در این مقاله شما با شایستگی مدیریت تغییر آشنا شدید. همچنین متوجه شدید فردی که سطح خوبی در این شایستگی دارد و برعکس، چه ویژگیهایی دارد. حال با 8 توصیهی کاربردی که برایتان ذکر کردم میتوانید سطح خود را در این شایستگی توسعه دهید. پس از همین امروز شروع کنید.
مجتبی رفیعی سیاوشکلائی