مقدمه:

مدل شایستگی مدیرراه که با هدف توسعه‌ی شایستگی‌های رهبری و مدیریت آن را طراحی کردم، دارای 3 بخش اصلی و مجموعه‌ای از شایستگی‌ها است. در این مقاله شایستگی راستی و درستی (Integrity) از گروه شایستگی‌های ارزش محور را به شما معرفی می‌کنم. همچنین 12 توصیه‌ی کاربردی و خلاقانه برای شما نوشتم، تا با کمک آن‌ها سطح این شایستگی را در خودتان توسعه دهید.

هدف من از نوشتن این مقاله آشنایی سریع شما شایستگی راستی و درستی است. بنابراین از توضیحات طولانی پرهیز نمودم. در آینده‌ی نزدیک می‌توانید با مقالاتی که در زمینه‌ی این شایستگی منتشر خواهد شد، با جزئیات بیشتر آن آشنا شوید.

تعریف شایستگی راستی و درستی

شایستگی‌های رهبری و مدیریت مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های ضروری مدیران، برای اداره یک شغل مدیریتی یا مدیریت سازمان و همچنین نفوذ بر کارکنان است.

در این بین شایستگی راستی و درستی که یکی از شایستگی‌های ارزش محور است، به توانایی کار صادقانه، شفاف، بی‌طرفانه و مطابق با ارزش‌های سازمان تاکید دارد. این شایستگی تضمین می‌کند اعمال و تصمیمات فرد بر اصول صحیح و اخلاقی و باورهای صادقانه استوار است.

افراد دارای شاخص‌های مثبت و منفی در شایستگی راستی و درستی

برای توسعه‌ی شایستگی راستی و درستی در خودتان ابتدا لازم است با ویژگی‌های فردی که دارای سطح خوبی از این شایستگی است و فردی که سطح خوبی در این شایستگی ندارد، آشنا شوید. به همین دلیل در جدول زیر شما را با این ویژگی‌های مثبت و منفی آشنا می‌کنم.

جدول شاخص‌های مثبت و منفی شایستگی راستی و درستی

شاخص‌­های مثبت: فردی که دارای این شایستگی است ....

  • اعتقاد به ارزش‌های مهم سازمان از جمله بی‌طرفی، انصاف، شفافیت، صداقت و راستگویی را در فعالیت‌ها و رفتارهای روزمره خود نشان می‌دهد.
  • بدون در نظر گرفتن منافع شخصی عمل می‌کند.
  • در تصمیم‌گیری در برابر فشارهای سیاسی بی‌مورد، مقاومت می‌کند.
  • از قدرت یا اختیار سوء استفاده نمی‌کند.
  • بر سر تصمیماتی که به نفع سازمان است می‌ایستد، حتی اگر محبوب و مورد علاقه­‌ی دیگران  نباشد. (شجاعت دارد).
  • قول انجام کاری را نمی‌دهد مگر اینکه واقعاً باور داشته باشد که می‌تواند آن را انجام دهد. او می‌داند که جلب اعتماد دیگران در صورت زیر پا گذاشتن وعده‌هایش بسیار دشوار است.
  • در زمان بروز رفتار غیرحرفه‌ای یا غیراخلاقی کارکنان زیرمجموعه، اقدام سریع انجام می‌دهد.
  • دیگران را به خاطر اشتباه خود سرزنش نمی‌کند. در عوض مسئولیت اشتباه و رفع آن را می‌پذیرد.
  • با کارکنان یا اعضای تیم خود صادق است.
  • اطلاعاتی که به بهترین وجه به تصمیم‌گیری بهتر کارکنان یا سازمان کمک می‌­کند را به اشتراک می‌گذارد و نزد خود نگه نمی‌دارد.

شاخص‌های منفی: فردی که این شایستگی را ندارد ....

  • ارزش‌­ها و اصول اخلاقی را با انعطاف و بدون توجیه تفسیر می‌کند.
  • به دنبال منافع شخصی است.
  • هنگامی که تحت فشار است، خیلی راحت مصالحه می‌کند.
  • از مسائل خاص، افراد یا گروه‌ها به شیوه‌ای شخصی حمایت می‌کند.
  • غیر قابل اعتماد است.
  • ممکن است صادق نباشد.
  • اطلاعات مهم سازمان که می­بایست در اختیار سایر افراد هم قرار گیرد را نزد خود نگهداری می­‌کند و به اشتراک نمی­‌گذارد.
  • اهل شایعه‌سازی در خصوص دیگران است.

12 توصیه‌ی کاربردی برای توسعه‌ی شایستگی راستی و درستی

1- یک کپی از منشور اخلاقی سازمان خود تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که با اصول منشور کاملاً آشنا هستید. فهرستی از اصولی تهیه کنید که معتقدید به طور خاص به نقش شما یا تیم شما مربوط است و آن‌ها را در یک جلسه با کارکنان یا یک به یک با تیم خود مورد بحث قرار دهید. اگر مواردی وجود دارد که در مورد آن مطمئن نیستید، فوراً در مورد آن‌ها یاد بگیرید. در تمام تعاملات خود به عنوان نماینده‌ی سازمان‌تان، اطمینان حاصل کنید که تعهد خود را به منشور نشان می‌دهید.

2- از مدیر یا همکاران خود در مورد برداشت آن‌ها از صداقت، اخلاق و درستکاری خودتان بازخورد بخواهید. مهم این است که سعی کنید به هر موضوعی که می‌گویند، توجه کنید.

3- زمانی را (مثلاً در جلسه بعدی تیم خود) به بحث با اعضای تیم در مورد آنچه که از نظر اخلاقی در شغلشان مهم است و هر گونه نگرانی که در این خصوص دارند، اختصاص دهید.

4- ممکن است مفید باشد که یک کد اخلاقی مکتوب برای تیم یا واحد خود در سازمان ایجاد کنید و مطمئن شوید که همه از این موضوع آگاه و به آن متعهد هستند. البته اطمینان حاصل کنید که کدهای تعریف شده، با استانداردهای اخلاقی سازمان‌تان مطابقت دارد.

5- سازمان‌های حرفه‌ای، گروه‌های کاری و کمیته‌های داخلی و خارجی سازمان‌تان را که به گروه شغلی شما مرتبط هستند، بررسی کنید و برای پیشرفت حرفه‌ای خود با آن‌ها مشارکت کنید. یک کپی از هر گونه اخلاق حرفه‌ای یا استانداردی که به عنوان عضوی از گروه به آن ملزم هستید، دریافت، و اطمینان حاصل کنید که با این سند کاملاً آشنا هستید.

6- در جلسات و کنفرانس‌های حرفه‌ای که به بحث در مورد اخلاق در حرفه یا زمینه‌ی کاری شما اختصاص دارد شرکت کنید. اطلاعاتی که از طریق شرکت در چنین کنفرانس‌هایی به دست می‌آورید را به کارکنان خود منتقل و یا با آن‌ها در موردش بحث کنید.

7- مطمئن شوید که قول انجام کاری را نمی‌دهید مگر اینکه واقعاً باور داشته باشید که می‌توانید آن را انجام دهید. چراکه متوجه خواهید شد اگر قولتان به دیگران را زیر پا بگذارید، جلب اعتماد دیگران بسیار دشوار است.

8- اگر کسی اطلاعات محرمانه یا حساسی را در اختیار شما قرار می‌دهد یا شما به طور منظم در محیطی کار می‌کنید که در آن اطلاعات محرمانه یا حساس به راحتی قابل دسترسی است، مطمئن شوید که با آن اطلاعات به درستی رفتار می‌کنید.

9- عدم رعایت ضرب‌الاجل‌ها اغلب اوقات توسط افراد دیگر به عنوان غیرقابل اعتماد بودن شما تلقی، و منجر به عدم اعتماد دیگران به شما می‌شود. به همین دلیل مهم است که مهارت‌های مدیریت زمان خود را ارزیابی کنید و به نیازهای توسعه در این زمینه توجه کنید. به عنوان مثال، اگر برای شرکت در یک جلسه دعوت شدید، سعی کنید 5 دقیقه زودتر به نشانه‌ی احترام و قابل اعتماد بودن، برای جلسه آماده باشید.

10- دیگران را به خاطر اشتباهات خود سرزنش نکنید، در عوض مسئولیت خطا و رفع اشتباه را بپذیرید.

11- به دنبال فرصت‌هایی برای کار بر روی پروژه‌ها با ملاحظات اخلاقی در داخل یا خارج از محیط کار باشید.

12- قبل از اقدام در مورد یک موضوع مهم، در مورد رویکرد مورد نظر خود از یک همکار که به صداقت او اعتماد دارید، بازخورد بگیرید تا مطمئن شوید که رویکرد شما به راستی و درستی نزدیک است یا خیر.

جمع‌بندی:

در این مقاله شما با شایستگی راستی و درستی آشنا شدید. همچنین متوجه شدید فردی که سطح خوبی در این شایستگی دارد و برعکس، چه ویژگی‌هایی دارند. حال با 12 توصیه‌ی کاربردی که برایتان ذکر کردم می‌توانید سطح خود را در این شایستگی توسعه دهید. پس از همین امروز شروع کنید.

مجتبی رفیعی سیاوشکلائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *