آنچه در این مقاله میخوانیم... |
---|
مقدمه |
مقدمه
شرکت پیتر بارون استارک به عنوان یک شرکت مشاوره مدیریت که با انواع سازمانها برای ایجاد یک محیط کاری عالی همکاری میکند، نتایج 20 سال فعالیت در حوزه مشاوره، ارزیابی بیش از 250 سازمان و نظرات بیش از 100,000 مدیر و کارمند از صدها سازمان در سراسر جهان را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه آنها را در کتاب The Only Leadership Book You’ll Ever Need آورده.
در این کتاب با 10 ویژگی کلیدی و راههای عالی و قابل انجام برای تعامل با کارمندان و ایجاد ارتشی از مشتریان وفادار آشنا خواهید شد. راه هایی که بر اساس تحقیقات نویسندگان کتاب، بهترین سازمانها (یک چهارم برتر آنها) را از سه چهارم دیگر شرکتهایی که بقیه سازمانها را تشکیل میدهند، متمایز میکند.
پس اگر میخواهید جزء آن دسته از رهبرانی باشید که محیطی را ایجاد میکنند که در آن کارکنان شما دوست دارند سر کار بیایند و مشتریان عاشق کسبوکار شما هستند، توصیه میکنیم این مقاله را که ترجمه و خلاصهای از 68 استراتژی ذکر شده در این کتاب است را بخوانید.
ما در مدیرراه یک پرسشنامه براساس این 10 کلید طلایی آماده کردیم که اگر میخواهید بدانید محیط کارتان برای کارکنان و ایجاد مشتریان وفادار مناسب است توصیه میکنیم این پرسشنامه را دانلود کرده و به کارکنان خود بدهید تا تکمیل کنند، سپس با استفاده از نتایج پرسشنامه از 68 استراتژی که در ادامه به آنها اشاره کردیم، استفاده کنید.
کلید طلایی شماره 1 و 7 استراتژی پیاده سازی آن
کلید طلایی شماره 1: چشم انداز متقاعد کننده و مثبت همراه با اهداف روشن تدوین کنید.
- استراتژی اول: هدف و چشم انداز سازمان را “به وضوح” و “به دفعات زیاد” به همه کارکنان بگویید.
- استراتژی دوم: رهبری باشید که نیمه پر لیوان را میبیند و برای رسیدن فردا هیجان زده است.
(رهبرانی که در مورد فردا هیجان زده هستند، پیروان بیشتری را جذب میکنند که برای تحقق اهداف سازمان انگیزه دارند.)
- استراتژی سوم: برای کارکنان اهداف و انتظارات متوسط تعیین نکنید و “انتظارات بالا” داشته باشید.
- استراتژی چهارم : “چشم انداز رهبری شخصی” برای خودتان داشته باشید.
یعنی بدانید که میخواهید دیگران شما را چگونه رهبری توصیف کنند؟
- استراتژی پنجم: اهدافی SMART تعیین کنید تا بتوانید چشم انداز را به واقعیت تبدیل کنید.
فراموش نکنید که دستیابی به هر هدفی مستلزم پشتکار، تعهد و تمایل به چشم پوشی از لذتهای موقت است.
- استراتژی ششم: در سازمان یا واحد خود، “احساس فوریت و ضرورت تغییر” ایجاد کنید.
- استراتژی هفتم: ساختار سازمانی را برای همسویی با چشمانداز و اهداف سازمان بازنگری کنید.
کلید طلایی شماره 2 و 7 استراتژی پیادهسازی آن
کلید طلایی شماره 2: ارتباطات مناسب در زمان مناسب برقرار کنید.
- استراتژی اول: حقیقت را بگویید و صداقت و درستی را با چیزی عوض نکنید.
- استراتژی دوم: چشمانداز و اهداف سازمان یا واحد خود را به طور مداوم با همه کارکنان در میان بگذارید.
- استراتژی سوم: نقشها و مسئولیتهای هر فرد را شفاف کنید و به اطلاع او برسانید.
- استراتژی چهارم: شنونده خوبی باشید و با سیاستِ ذهنِ باز رهبری کنید.
- استراتژی پنجم: به جای گفتن و حرف زدن مداوم، سوال کنید و نظرات کارکنان را بپرسید.
- استراتژی ششم: واقعیات را از طریق “مدیریت با قدم زدن در اطراف” (MBWA) شناسایی کنید. یعنی
از دفتر کارتان خارج شوید و برای صحبت با کارکنان و گوش دادن وقت بگذارید. نگرانیها و نیازهای آنها را درک کرده و به آنها پاسخ دهید.
- استراتژی هفتم: زمان تأخیر ارتباط را حذف کنید. بهویژه زمان بین تصمیمگیری و زمان اطلاع رسانی به افرادی که تصمیم بر روی آنها تأثیر میگذارد.
کلید طلایی شماره 3 و 9 استراتژی پیاده سازی آن
کلید طلایی شماره 3: افراد مناسب را برای شغل مناسب انتخاب کنید.
- استراتژی اول: بهترین افرادی را که میتوانید پیدا کنید، استخدام کنید.
- استراتژی دوم: نیازها و اهداف شخصی و حرفهای (شغلی) کارکنان خود را بشناسید.
- استراتژی سوم: اطمینان حاصل کنید که هر یک از کارکنان دارای اهدافی ملموس و قابل دستیابی هستند که با بخش، واحد و سازمان هماهنگ است.
- استراتژی چهارم: از تعادل کار و زندگی کارکنان خود حمایت کنید.
- استراتژی پنجم: با ایجاد ترکیبی از افراد با تجربه و تازه کار در واحدهای خود، به راهحلهای بهتر برسید. (تنوع تجربهای)
- استراتژی ششم: لنگرها را قطع کنید! (لنگرها= مخالفان تغییر که علی رغم بیان واضح انتظارات، مربی گری، مشاوره، آموزش و… همچنان با تغییر مخالفند و بهتر است همکاری با آنها خاتمه یابد).
- استراتژی هفتم: کارکنان جدید را به طور رسمی به شرکت و واحد معرفی کنید.
- استراتژی هشتم: به افراد برای شغلی که انجام میدهند، دستمزد رقابتی بپردازید.
- استراتژی نهم: به کارمندان نشان دهید که درآمد سازمان کجا میرود!
کلید طلایی شماره 4 و 9 استراتژی پیاده سازی آن
کلید طلایی شماره 4: به یاد داشته باشید که شما و کارکنانتان در یک تیم هستید.
- استراتژی اول: نشان دهید که به تیم خودتان وفادار هستید.
(با بد صحبت نکردن در خصوص همکاران و رئیس خود، عدم جانبنداری بی مورد از تیم و…)
- استراتژی دوم: به طور منظم و به میزان مناسب با اعضای تیمتان ملاقات کنید.
- استراتژی سوم: خرچنگها را از تیمتان کنار بگذارید!
(خرچنگها افرادی هستند که به دلیل حسادت، کینه توزی، دشمنی و… در مسیر تلاشهای سایر اعضای تیم سنگ اندازی میکنند).
- استراتژی چهارم: مسائل را ریشهیابی و حل کنید اما دنبال مقصر نباشید و کسی را سرزنش نکنید.
- استراتژی پنجم: برای تنوع (سبکهای اجتماعی و رفتاری متفاوت هر یک از اعضای تیم) ارزش قائل شوید.
- استراتژی ششم: حس شوخ طبعی داشته باشید و لبخند بزنید.
- استراتژی هفتم: سکوت کنید و به حرف کارکنان خود گوش کنید.
- استراتژی هشتم: به زمان کارکنان خود احترام بگذارید.
(مثلاً موقع جلسه با آنها به کار دیگری مشغول نشوید، برای معطل نگه داشتن آنها عذرخواهی کنید و…)
- استراتژی نهم: برای جامعه خود کار مهمی انجام دهید.
کلید طلایی شماره 5 و 7 استراتژی پیاده سازی آن
کلید طلایی شماره 5: به چیزهای جالب (بهبود و نوآوری مستمر) توجه کنید.
- استراتژی اول: نوآوری ایجاد کنید تا از رقبای خود بهتر عمل کنید.
- استراتژی دوم: کارکنان خود را حداقل هر 3 سال یکبار به چالش بکشید تا روالهای موجود را تغییر دهند.
- استراتژی سوم: شخصاً خودتان (و سایر رهبران سازمان) قبل از کارکنان تغییر کنید.
- استراتژی چهارم: در خصوص رهبری و هدایت صحیح تغییرات جدید، الگویی برای همه باشید.
- استراتژی پنجم: کارکنان را به خاطر ایدهها و پیشنهادهای جدید تشویق کنید و به آنها پاداش دهید.
- استراتژی ششم: به آنچه تا کنون بابتش پاداش میدادید دیگر پاداش ندهید!
- استراتژی هفتم: به گذشته احترام بگذارید و آن را گرامی بدارید تا باعث تفرقه و کاهش انگیزه نشوید.
کلید طلایی شماره 6 و 7 استراتژی پیاده سازی آن
کلید طلایی شماره 6: عملکرد عالی را مورد تشویق و قدردانی قرار دهید.
- استراتژی اول: به همه کارکنان این احساس را دهید که شغلشان برای سازمان مهم است.
- استراتژی دوم: با نگاه کردن به کارهای در حال انجام، موفقیتها را بشناسید (این کار را به یک عادت روزانه تبدیل کنید).
- استراتژی سوم: تحسین کارکنانتان و قدردانی از آنها به خاطر موفقیتها و تلاشهایشان را بخشی از کار روزانه خود قرار دهید.
- استراتژی چهارم: مطمئن شوید بیشترین پاداشها به افرادی با بالاترین عملکرد پرداخت میشود.
- استراتژی پنجم: دلیلی برای جشن گرفتن در سازمان (یا واحد خود) پیدا کنید!
- استراتژی ششم: برای کمکهایی که کارکنان به موفقیت سازمان میکنند از آنها تشکر کنید.
- استراتژی هفتم: اگر معیارهای دقیق و شفافی برای انتخاب کارمند نمونه ندارید و قرار است نوبتی باشد، آن را کنار بگذارید!
کلید طلایی شماره 7 و 12 استراتژی پیادهسازی آن
کلید طلایی شماره 7: پاسخگویی در قبال عملکرد را به فرهنگ شرکت خود تبدیل کنید.
- استراتژی اول: از همه کارکنان بخواهید در رفتار و گفتار خود تعهد عمیق به تصمیمات گرفته شده را نشان دهند.
- استراتژی دوم: برای اندازهگیری میزان تحقق اهداف و تشویق عادلانه افرادی که در تحقق اهداف سهم دارند، روش و مدلی داشته باشید.
- استراتژی سوم: منصف باشید و بدون پارتی بازی و جانب داری از فرد یا گروه خاصی، همه را در قبال تحقق اهداف پاسخگو و مسئول بدانید.
- استراتژی چهارم: از همه مدیران بخواهید بدون بهانهگیری و دلیل تراشی، مسئولیت مشکلات بخش یا واحد خود را بپذیرند.
- استراتژی پنجم: تعارضات و تضادها را به سرعت حل و فصل کنید.
- استراتژی ششم: به شایعه پراکنان و غرغروها کار بیشتری واگذار کنید.
- استراتژی هفتم: با افراد قلدر و متجاوز و کسانی که دیگران را اذیت میکنند، برخورد کنید.
- استراتژی هشتم: در مقابل “تهدید مداوم به ترک سازمان” توسط افرادی که عملکرد خوب دارند، به “گروگان” آنها تبدیل نشوید و به آنها یادآوری کنید که اگر رفتارشان را تغییر ندهند شما هم از این کار (ترک سازمان) استقبال میکنید.
- استراتژی نهم: کارکنان با عملکرد ضعیف را تشویق کنید از شما جدا شده و به رقبای شما ملحق شوند!
- استراتژی دهم: به جای تمرکز بر روی میزان ساعتی که هر فرد کار میکند بر روی نتایجی که بدست میآورد تمرکز کنید.
- استراتژی یازدهم: صرف نظر از اینکه شما یا سازمانتان در چه موقعیتی قرار دارید کار درست و اخلاقی را انجام دهید.
- استراتژی دوازدهم: تا میتوانید “دلفین” جذب کنید.(دلفینها کسانی هستند که میتوانید با خیال راحت به آنها مسئولیت واگذار کنید و نتایج با کیفیتی ارائه میکنند).
کلید طلایی شماره 8 و 4 استراتژی پیاده سازی آن
کلید طلایی شماره 8: هر کارمندی یاد میگیرد و رشد میکند.
- استراتژی اول: اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان یک برنامه رشد و توسعه دارند.
- استراتژی دوم: برای پرورش استعدادها، یک منتور واقعی برای کارکنان خود باشید.
- استراتژی سوم: به طور مستمر و افزایشی تفویض اختیار کنید.
- استراتژی چهارم: به کارکنان خود اعتماد داشته باشید تا عملکرد عالی از آنها ببینید.
کلید طلایی شماره 9 و 2 استراتژی پیادهسازی آن
کلید طلایی شماره 9: نگویید مشکلی وجود ندارد!
- استراتژی اول: کارکنان خود را توانمند کنید تا بدون نیاز به مراجعه به مدیر خود بتوانند تصمیم بگیرند.
- استراتژی دوم: مشکلات و مسائل را سریع شناسایی و حل کنید.
کلید طلایی شماره 10 و 4 استراتژی پیادهسازی آن
کلید طلایی شماره 10: همه چیز در مورد مشتری است.
- استراتژی اول: خط مشیها و رویههایی ایجاد کنید که هم به نیازهای مشتریان و هم به کارکنان شما بهتر پاسخ دهد.
- استراتژی دوم: ضرب و شتم یک اسب مرده را فراموش کنید.
طرح مکرر موضوعی خاص بدون هیچ گونه شانسی برای تأثیرگذاری بر نتیجه، ضرب و شتم یک اسب مرده است. این یک عمل بی فایده است، زیرا هر چقدر هم به یک اسب مرده ضربه بزنید، قرار نیست بلند شود و بدود.
- استراتژی سوم: بپذیرید که حق با مشتری همیشه نیست.
- استراتژی چهارم: به مشتری خود احساس خاص بودن بدهید.
آماده حرکت…
شما در این مقاله با 10 کلید طلایی برای داشتن ارتشی از کارکنان و مشتریان وفادار و 68 استراتژی پیادهسازی این کلیدهای طلایی آشنا شدید، همانطور که در ابتدای مقاله توصیه کردم بهتر است در ابتدا پرسشنامه 10 کلید طلایی تعالی کسب و کار را دانلود نمایید و از کارکنان بخواهید آن را تکمیل نمایند تا برمبنای نتایج تحلیل پرشسنامهها، استراتژی مورد نظر را انتخاب نمایید.
