مقدمه:

مدل شایستگی مدیرراه که با هدف توسعه‌ی شایستگی‌های رهبری و مدیریت آن را طراحی کردم، دارای 3 بخش اصلی و مجموعه‌ای از شایستگی‌ها است. در این مقاله شایستگی مدیریت عملکرد (Managing Performance) از گروه شایستگی‌های حرفه‌ای را به شما معرفی می‌کنم. همچنین 20 توصیه‌ی کاربردی برای شما نوشتم، تا با کمک آن‌ها سطح این شایستگی را در خودتان توسعه دهید.

با توجه به این­که هدف من از نوشتن این مقاله، آشنایی سریع شما با شایستگی مدیریت عملکرد است، بنابراین از توضیحات طولانی پرهیز نمودم. در آینده‌ی نزدیک می‌توانید با مقالاتی که در زمینه‌ی این شایستگی منتشر خواهد شد، با جزئیات بیشتر آن آشنا شوید.

تعریف شایستگی مدیریت عملکرد

شایستگی‌های رهبری و مدیریت مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های ضروری مدیران، برای اداره یک شغل مدیریتی یا مدیریت سازمان و همچنین نفوذ بر کارکنان است.

در این بین شایستگی مدیریت عملکرد که یکی از شایستگی‌های حرفه‌ای است، به فرآیند مستمر بهبود عملکرد با تعیین اهداف فردی و تیمی اشاره دارد، که با اهداف استراتژیک سازمان همسو باشد.

افراد دارای شاخص‌های مثبت و منفی در شایستگی مدیریت عملکرد

برای توسعه‌ی شایستگی مدیریت عملکرد در خودتان ابتدا لازم است با ویژگی‌های فردی که دارای سطح خوبی از این شایستگی است و فردی که سطح خوبی در این شایستگی ندارد آشنا شوید. به همین دلیل در جدول زیر شما را با این ویژگی‌های مثبت و منفی آشنا می‌کنم.

جدول شاخص‌های مثبت و منفی شایستگی مدیریت عملکرد

شاخص‌­های مثبت: فردی که دارای این شایستگی است ....

  • مسئولیت‌ها را به افراد مناسب واگذار می‌کند، مسئولیت پذیری را ترویج می­‌دهد و اختیار تصمیم گیری را تفویض می‌نماید.
  • اطمینان حاصل می‌کند که نقش‌ها، مسئولیت‌ها و چارچوب گزارش‌دهی برای هر یک از کارکنان مشخص است.
  • به طور دقیق میزان زمان و منابع مورد نیاز برای انجام یک کار را تعیین می‌کند و کار را با مهارت‌ها تطبیق می‌دهد.
  • بر پیشرفت کارها با توجه به نقاط عطف و ضرب الاجل نظارت می‌کند.
  • به طور منظم درباره عملکرد بحث، و بازخورد و مربیگری را برای کارکنان فراهم می‌­کند.
  • ریسک پذیری را تشویق و هنگام اشتباه از کارکنان حمایت می‌کند.
  • به طور فعال از توسعه­‌ی کارکنان و آرزوهای شغلی آن‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • عملکرد را منصفانه ارزیابی می‌کند.

شاخص‌های منفی: فردی که این شایستگی را ندارد ....

  • انتظارات را برای کارکنان شفاف نمی‌کند.
  • از افراد براساس در دسترس بودن استفاده می‌کند نه براساس مهارت انجام کار.
  • از نقاط عطف و ضرب الاجل برای ارزیابی پیشرفت کارها استفاده نمی‌کند.
  • براساس پارامترهای ذهنی ارزیابی می­‌کند.
  • توانایی تحمل اشتباه کارکنان را ندارد.
  • اشتباهات را سرزنش می‌کند.
  • از پیشرفت یا آرزوهای شغلی حمایت نمی‌کند.

20 توصیه‌ی کاربردی برای توسعه‌ی شایستگی مدیریت عملکرد

1- برای صحبت با افرادی در سازمان که از نظر شما مدیران موفقی هستند، وقت بگذارید. با آن‌ها بحث کنید که چگونه به مدیریت عملکرد تیم‌های خود می‌پردازند و چگونه متعاقباً از رعایت استانداردهای لازم اطمینان حاصل می‌کنند.

 2- فهرستی از مسائل مربوط به عملکرد تیم خود که می‌دانید می‌تواند بهبود یابد را تهیه کنید. به این فکر کنید که برای رفع هر یک از این مسائل چه کاری می‌توانید انجام دهید.

3- از تیم خود در مورد میزان شفافیت اهداف، مسئولیت‌ها و وظایفشان بازخورد بخواهید. مهم است که از آن‌ها بپرسید چه کاری می‌توانید انجام دهید تا احساس “شفافیت هدف و مسئولیت” را به آن‌ها منتقل کنید.

4- مهم است که اطمینان حاصل کنید، اعضای جدید تیم، از بیانیه ماموریت و چشم‌انداز واحد شما و سازمان آگاهی لازم را کسب می‌کنند.

5- جلسات منظمی با تیم یا بخش خود بگذارید تا در مورد عملکرد بحث، و اهداف و مقاصد را برای دوره آتی تعیین کنید.

6- برای تهیه فهرستی از تمام موقعیت‌هایی که در آن نقش رهبر تیم یا گروه را به عهده گرفتید، وقت بگذارید. ببینید چقدر به سازماندهی گروه کمک کردید، همچنین بررسی کنید که آیا این کار را به طور مداوم انجام می‌دهید یا خیر.

7- اطمینان حاصل کنید که شرح وظایف فعلی کارکنان شما وجود دارد و با آن‌ها آشنا هستید. عملکرد آن‌ها را در برابر آن به طور منظم بررسی، و اطمینان حاصل کنید که از سطوح عملکرد آن‌ها آگاه هستید.

8- اگر هنگام بررسی عملکرد کارکنان، نتیجه را کمتر از حد متوسط ارزیابی کردید، مراقب سرنخ‌هایی از مشکلات عمیق‌تر باشید و آماده باشید که در خواسته‌های خود (حداقل در کوتاه‌مدت) انعطاف‌پذیر باشید.

9- وقتی دیگران از شما مشاوره می‌گیرند، تشویقشان کنید تا ایده‌ها و پیشنهادهایی برای حل مشکل خود ارائه دهند. سعی کنید از ارائه فوری ایده‌های خود خودداری کنید.

10- مایل باشید به مردم بازخورد دقیق و صادقانه بدهید. برای موفقیت، آن‌ها را تحسین کنید و در عین حال در خصوص مشکلات نیز صادقانه نظر دهید. سعی کنید مطمئن شوید که بازخورد شما توصیفی است و بر رفتارها متمرکز است نه نظرات یا قضاوت‌های شما در مورد موقعیت.

11- سعی کنید از سرنخ‌های کلامی و غیرکلامی که می‌تواند نشان‌دهنده­‌ی خوب نبودن کار کارکنان در محل کار باشد، آگاهی بیشتری پیدا کنید. همچنین بررسی نمایید، آیا هیچ یک از این سرنخ‌ها برای کارکنانتان صدق می‌کند یا خیر.

12- وقتی با چالشی در محل کار دست و پنجه مواجه شدید، سعی کنید کارکنان خود را (با نظرخواهی از آن‌ها) درگیر کنید. آن‌ها را تشویق کنید تا از تجربیات خود استفاده کنند و از نظرات آن‌ها به طور مثبت برای تسهیل بحث و گفتگو استفاده کنید.

13- به دنبال بازخورد گرفتن از سایر افراد در مورد عملکرد کارکنان خود در ارتباط با ارگان‌های خارجی یا سایر واحدهای درون سازمان باشید. به دنبال رفتارهای مثبت و همچنین زمینه‌هایی برای بهبود باشید.

14- اطمینان حاصل کنید که دیدگاه‌هایی را که کارکنانتان به شما منتقل می‌­کنند به طور عینی تجزیه و تحلیل می‌کنید. زمانی را برای تأمل در مورد هر فرد اختصاص دهید و سهم او در واحد را با توجه به عملکرد، نگرش‌ها و روابط با دیگران، برای خودتان تعیین کنید.

15- افراد را تشویق کنید تا مسئولیت توسعه‌­ی خود را بر عهده بگیرند. اطمینان حاصل کنید که آن‌ها احساس می‌کنند می‌توانند نیازها و پیشنهادات توسعه خود را با شما در میان بگذارند و برای ایجاد محیطی که توسعه را تشویق می‌کند، تلاش کنید.

16- با استفاده از ساختار و اطلاعات موجود در مدل شایستگی مدیرراه، با کارکنان خود درباره یادگیری و توسعه‌‌شان بحث کنید. بر نیازهای رشد فرد و سبک یادگیری فردی او تمرکز کنید. یک برنامه اقدام تهیه کنید و زمانی را برای کمک به آن‌ها در بازبینی آن اختصاص دهید.

17- اطمینان حاصل کنید که دیدگاه‌هایی را که کارکنانتان به شما منتقل می­‌کنند به طور عینی تجزیه و تحلیل می‌کنید. زمانی را برای تأمل در مورد هر فرد اختصاص دهید و سهم او در واحد را با توجه به عملکرد، نگرش‌ها و روابط با دیگران برای خودتان تعیین کنید.

18- با کارکنان خود ارتباط برقرار کنید و اطمینان حاصل نمایید که کارکنان شما در طیف وسیعی از گزینه‌های توسعه که در دسترس آن‌هاست مشارکت دارند.

19- در نظر بگیرید که نقش یک مربی چقدر می‌تواند مهم باشد و کارکنان خود را تشویق کنید تا مربیان غیررسمی مناسبی را برای کمک به پیشرفت خود بیابند. باید بدانید، این امکان وجود دارد که شما بتوانید این نقش را خودتان پُر کنید.

20- یک مربی پیدا کنید که بتوانید پیشرفت خود را به عنوان یک رهبر تیم با او در میان بگذارید. به دنبال شخصی باشید که توانایی بالایی در رهبری دیگران دارد، دارای طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها است، اطلاعات زیادی در مورد سازمان و طیف گسترده‌ای از مخاطبین را دارد.

جمع‌بندی:

در این مقاله شما با شایستگی مدیریت عملکرد آشنا شدید. همچنین متوجه شدید فردی که سطح خوبی در این شایستگی دارد و برعکس، چه ویژگی‌هایی دارد. حال با 20 توصیه‌ی کاربردی که برایتان ذکر کردم می‌توانید سطح خود را در این شایستگی توسعه دهید. پس از همین امروز شروع کنید.

مجتبی رفیعی سیاوشکلائی

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

  • رهبر موفق 7 ویژگی طلایی برای تبدیل شدن به یک رهبر موفق
  • شایستگی ارتباطات مشارکتی و 18 راهکار ارتقاء آن
  • دانلود رایگان: "کارت رهبری" و "21 نکته مدیریتی" (فرصتی برای خودارزیابی و توسعه مدیران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *