مقدمه:

در دنیای پرچالش و پویای کسب و کار، مدیران نقش بسیار مهمی در رهبری و تحقق اهداف سازمان دارند. اما برای ایفای این نقش، باید به مهارت‌هایی مسلط باشند. در این مقاله به ۱۰ مهارت مدیریتی برجسته اشاره کردم که هر مدیری باید به آن‌ها مسلط باشد. پس تا انتها با من همراه باشید.

10 مهارت مدیریتی برجسته برای رسیدن به موفقیت:

در ادامه 10 مهارت ضروری برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق را ذکر کردم.

۱. مهارت مدیریت افراد

قبل از هر چیز شما به عنوان یک مدیر باید روی اعضای تیمتان تمرکز کنید.
مطمئن شوید تیمتان از انسان‌های با ارزشی تشکیل شده که توانایی انجام وظایف و کارهای متفاوتی را دارند.
به عنوان یک مدیر باید افراد را با هوش هیجانی خود مدیریت کنید، یعنی اعضای تیمتان را  از هر دو بعد شخصیتی و حرفه‌ای بشناسید و از مهارت‌های مدیریتی متناسب با هر یک از آن‌ها استفاده کنید.
بنابراین گاهی اوقات باید با بی‌انگیزگی و تعارضات آن‌ها کنار بیایید، به آن‌ها بازخورد دهید، ارزش‌های هر یک از آن‌ها را شناسایی کنید و فرد به فرد اعضای تیمتان را درک کنید.
 

۲. مهارت‌های ارتباطی

رهبران اثربخش باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشند. مهارت‌های ارتباطی شامل مهارت کلامی، نوشتاری و شنیداری است. داشتن سطح مهارت ارتباطی خوب برای مدیران ضروری است. شما به عنوان یک مدیر پل ارتباطی بین کارکنان سطح عملیاتی و مدیران ارشد هستید.
داشتن یک نگرش باز و مثبت به ایجاد یک محیط کاری سالم و دوستانه کمک زیادی می‌کند.
اطمینان حاصل کنید کارکنان احساس ارزشمندی می‌کنند. یک محیط کاری مثبت، کارکنان را شاد و پر انگیزه می‌کند.

۳. مهارت‌های فنی

تسلط بر مهارت‌های فنی یک الزام برای مدیران است. مهارت‌های فنی از طریق تجربه کاری، آموزش حین کار و دوره‌های آموزشی رسمی توسعه می‌یابد.
بگذارید تسلط بر مهارت‌های فنی را با این مثال توضیح دهم. فرض کنید شما مدرک بازاریابی دارید با تکیه بر این مدرک به یک آژانس تبلیغاتی ملحق می‌شوید، سپس از دانش خود در حوزه‌ی بازاریابی و تبلیغات برای آماده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی استفاده خواهید کرد.
 

۴. مهارت‌های مفهومی

مهارت‌های مفهومی یکی از مهمترین مهارت‌های مورد نیاز برای مدیران است و به توانایی تجزیه و تحلیل موقعیت‌های پیچیده اشاره دارد.
مدیران ارشد که وظیفه‌ی اخذ تصمیمات مهم و موثر را دارند، باید از جهات مختلف بتوانند مسائل را بررسی کنند پس بایستی بر مهارت‌های مفهومی تسلط داشته باشند.
 

۵. مهارت‌های رهبری

بهترین مدیران، رهبرانی الهام بخش و اثربخش هستند.
رهبران اثربخش به همان اندازه که از طریق دستوراتشان افراد را هدایت می‌کنند، خودشان هم الگوی آن‌ها هستند.
یادتان باشد این شما هستید که باید به اعضای تیمتان انگیزه دهید تا بهره‌وریشان افزایش یابد. پس تلاش کنید تا تمام اعضای تیم را به مشارکت وادارید و هر جا که لازم است با اعتماد کردن، اعتبار لازم را به آن‌ها بدهید.
 

۶. مهارت حل مسأله

حل مسأله یک مهارت ضروری برای مدیران است. یادتان باشد مشکلات ممکن است غیرمنتظره و در یک روزکاری معمولی رخ دهند. پس یک مدیر خوب باید توانایی مقابله با هر موقعیت و توانایی حل هر مشکلی را داشته باشد.
فرایند حل مسأله در مدیریت، شامل شناسایی یک مشکل مشخص و سپس پیدا کردن بهترین روش برای مدیریت مسأله و انتخاب بهترین راه حل است.
مهارت بالا در حل مسئله مدیران را از سایر اعضای تیم متمایز می‌کند و باعث می‌شود اعضای تیم به مهارت‌های مدیریتی او اعتماد کنند.
 

۷. مهارت مدیریت زمان

در طول یک روزکاری مدیران با تقاضاها و دستورات مختلفی مواجه می‌شوند. این موضوعات موجب ایجاد وقفه در انجام  کار آن‌ها می‌شود. در چنین شرایطی مهارت مدیریت زمان بسیار مهم است.
در ادامه به چند پیشنهاد برای مدیریت موثر زمان اشاره کردم.
    • ابتدا روی مهم‌ترین کارها تمرکز کنید.
    • انجام کارهای روتین  روزمره را به تعویق نیندازید.
    • در صورت امکان، کارها را به اعضای تیمتان تفویض کنید.
    • کارها را اولویت‌بندی کنید.
    • زمان مشخصی را برای پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، پیام‌ها و ایمیل‌های دریافتی اختصاص دهید.
    • کاغذ بازی‌های غیرضروری را حذف کنید.

۸. مهارت هدایت و نظارت

هدایت کردن یکی از مهمترین وظایف مدیران است. شما به عنوان یک مدیر باید تصمیمات مهمی بگیرید، به اعضای تیمتان دستورات لازم را بدهید و بگویید چه کارهایی انجام دهند.
نظارت کردن شامل بررسی فرآیندها و فعالیت‌ها، انحراف‌ها و اطمینان یافتن از اتمام پروژه‌ها در زمان مقرر و با بودجه مشخص است.
 

۹. مهارت دانش تخصصی

به عنوان یک مدیر خوب، باید بدانید فرآیندی که تحت مدیریت شماست شامل انواع وظایف و فعالیت‌هایی است که باید توسط اعضای تیمتان انجام شود. پس باید در مورد نحوه‌ی انجام آن کارها آگاهی داشته باشید. بدون داشتن دانش تخصصی شما نمی‌توانید اعضای تیم را به خوبی هدایت کنید.
 

۱۰. مهارت تشخیص، تحلیل و تصمیم‌گیری

به عنوان یک مدیر باید مهارت تشخیص و تحلیل خوبی داشته باشید. مهارت‌های تشخیص و تحلیل به شناسایی بهتر راهکارهای ممکن برای مواجهه با موقعیت‌های مختلف و پیش‌بینی نتایج حاصل از هر رویکردی که انتخاب می‌کنند کمک می‌کند.
تصمیم‌گیری شامل ارزیابی راه‌حل‌های ممکن و انتخاب بهترین راه‌حل برای دستیابی به اهداف اشاره دارد.
 

جمع‌بندی:

در این مقاله، 10 مهارت مدیریتی برجسته را به شما معرفی کردم. هدف این است که شما را در راه تبدیل شدن به یک مدیر برجسته و مؤثر همراهی کنم. از امروز که با این مهارت‌ها آشنا شدید برای فراگیری آن‌ها و توسعه‌ی این مهارت‌ها در خودتان وقت بگذارید.

مجتبی رفیعی سیاوشکلائی

سوالاتی که ممکن است داشته باشید.

خیر. مدیران بایستی هوش هیجانی بالایی داشته باشند تا براساس ویژگی هر یک از اعضای تیمشان سبک مدیریتی خاصی را در پیش گیرند.

  • ابتدا روی مهم‌ترین کارها تمرکز کنید.
  • انجام کارهای روتین  روزمره را به تعویق نیندازید.
  • در صورت امکان، کارها را به اعضای تیمتان تفویض کنید.
  • کارها را اولویت‌بندی کنید.
  • زمان مشخصی را برای پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، پیام‌ها و ایمیل‌های دریافتی اختصاص دهید.
  • کاغذ بازی‌های غیرضروری را حذف کنید.

مهارت بالا در حل مسئله مدیران را از سایر اعضای تیم متمایز می‌کند و باعث می‌شود اعضای تیم به مهارت‌های مدیریتی او اعتماد کنند.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

  • رهبر موفق 7 ویژگی طلایی برای تبدیل شدن به یک رهبر موفق
  • شایستگی ارتباطات مشارکتی و 18 راهکار ارتقاء آن
  • شایستگی حل مسأله و تصمیم‌گیری و 11 راهکار ارتقاء آن
  • دانلود رایگان: "کارت رهبری" و "21 نکته مدیریتی" (فرصتی برای خودارزیابی و توسعه مدیران)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *